Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Fra 2018 virker Netflix og Spotify også på ferien

pix-Geoblokering
Det er snart slut med de geografiske spærringer i EU. Snart kan man også bruge sine betalte abonnementer på film, TV, e-bøger m.m., når man er i de andre EU-lande. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Afgørende EU-aftale vil fra næste år fjerne de geografiske spærringer, så man kan tage sit abonnement på film, spil, e-bøger, musik og TV med sig rundt i Europa.

Allerede om et år bliver filmudlejningstjenester, onlinespil, musiktjenester og TV-stationer nødt til at fjerne de begrænsninger, som i dag forhindrer danskerne i at kunne tage deres abonnementer med og bruge dem på ferie i resten af EU.

Det maltesiske formandskab for EU indgik nemlig tirsdag en foreløbig aftale med Europaparlamentet om nye regler, som ophæver de geografiske spærringer - den såkaldte geoblokering -, som mange i dag render ind i, når de tror, at de også kan bruge, hvad de betaler for, i andre lande. Dermed vil man stadig kunne se film på f.eks. Netflix, HBO og Viaplay, høre musik på f.eks. Spotify, læse e-bøger på f.eks. Mofibo/Storytel, spille spil og se de sædvanlige TV-kanaler og -programmer, når de er på midlertidigt ophold i de andre EU-lande, enten på ferie, under studier eller på forretningsrejser.

Gratis tjenester er ikke omfattet

Spærringerne skal forsvinde fra begyndelsen af 2018. Det giver alle involverede ni måneder til at forberede sig på de nye tider.

De nye regler, som først skal godkendes af hele parlamentet og af de 28 EU-landes fagministre, gælder kun for betalingstjenester. Gratis tjenester som f.eks. DRs radio- og TV-kanaler vil man stadig ikke nødvendigvis kunne tage med sig over grænserne, men de har muligheden for at gøre dem tilgængelige i hele EU, hvilket EU-Kommissionen og Europaparlamentet opfordrer dem til.

Reglerne vil gælde med tilbagevirkende kraft og altså også for ting, som man allerede har købt eller har abonnement på.

pix-Turist

Kontrol af abonnementsland

Europaparlamentets franske chefforhandler, Jean-Marie Cavada, kalder det »en tilfredsstillende aftale, som alle EU-borgere men også udbydere, rettighedshavere og skabere vil få glæde af«.

Ændringerne sker som led i en større opdatering af EUs ophavsretsregler, som har været drøftet i snart to år. Undervejs har især film- og TV-selskaber i både Europa og USA strittet kraftigt imod afskaffelsen af geoblokeringen. Deres frygt var, at man fra et EU-land skulle kunne købe sig adgang i et andet EU-land, hvor priserne måske er væsentligt lavere.

For at forhindre misbrug vil de selskaber, som har abonnementer hos, kontrollere, i hvilket land man har tegnet abonnementet, når man forsøger at bruge det i udlandet. Hvordan det præcis vil ske, bliver op til det enkelte selskab, men det skal overholde EUs databeskyttelsesregler, så man ikke indsamler oplysninger, som man ikke har ret til, og så de data, der faktisk indsamles, er beskyttet på passende vis.

Onsdag - Roaming

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen