Berlingske Business
LIVE
13:05 Pandora-aktie stiger efter partners flotte regnskab

Forhenværende Tesla-topfolk går i Elon Musk fodspor

Teslaa
Tesla har også planer om at bygge en giga-fabrik. I 2014 tog Tesla det første spadestik til den såkaldte »Gigafactory« udenfor Sparks i Nevada i juni 2014.

To tidligere Tesla-chefer vil etablere Europas første store batterifabrik i et forsøg på at konkurrere med asiatiske producenter, der hidtil har været storleverandører til elbiler.

Svenske Peter Carlsson og en af hans tidligere chefer Paolo Cerruti vil etablere en svensk kæmpe fabrik, der skal fremstille næsten generation af batterier til elbiler, der koster det halve af, hvad de koster i dag. Visionen er, at elbiler ikke kun skal være for eliten, men være allemandseje.

Det vil blive Europas første – og største – batterifabrik, der kommer til at konkurrere med asiatiske producenter, der i dag sidder tungt på markedet. Investeringen har en værdi omkring 30 milliarder kroner. Investeringshorisonten er seks år. Det skriver Financial Times.

pix-Stephen Hawking

»Hvis ingen gør noget, vil Europa være totalt afhængig af asiatisk forsyning. Europa har muligheden for at sikre egen energiuafhængighed. Det er nu eller aldrig,« siger Peter Carlsson til Financial Times.

Han har sidste års tid været på turne hos leverandører, mine- og energiselskaber, politikere, investorer og talt med potentielle kunder og sagkundskaben på feltet i Europa.

Til formålet har han stiftet det svenske selskab Northvolt. Tanken er, at selskabet vil begynde at producere litiumionbatterier i 2020 og nå fuld kapacitet på 32 gigawatt-timer fra 2023. Tesla og Panasonics tilsvarende fabrik i Nevada, der er under opførelse forventes at få en kapacitet på 35 gigawatt-timer.

De vil bygge fabrikken, hvor der er adgang til vedvarende energi fra vand- og vindkraft, og Sverige skulle være det oplagte valg ifølge The Financial Times.

FILES-US-AUTO-SAFTY-FORD-TAKATA

Til det svenske magasin Veckans Affärer siger Peter Carlsson i dag, at: »Litiumionbatterier är fremtiden.«

»Brint er ikke er ikke et alternativ. Det er for dyrt. Jeg tror, at vi fremover vil se to typer af batterikemier, der kommer til at dominere markedet. Begge er baseret på litium, kobolt og nikkel, den ene har en større indhold af mangan og den anden af aluminiumoxid.«

Carlsson og Cerruti understregede, at de ikke ønsker at konkurrere med Tesla fabrik. De vil kun producere batterier til eget brug.

SPACE-SPACEX/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen