Del : SMS
Berlingske Business

Ford og Toyota kobler Google og Apple ud af bilerne

pix-Ford
Fords egen software bliver kontrolpulten i nye Ford- og Toyota-biler, når smartphonetelefoner skal kobles på bilsystemet - om end Ford ikke helt sætter hverken Google eller Apple på porten. Illustration: Ford

To af verdens største bilproducenter går sammen om deres egen software i fremtidens biler og inviterer deres kollegaer til at være med.

Artiklen fortsætter under annoncen

LAS VEGAS, USA: Det er bilproducenterne og ikke Apple og Google, der skal kontrollere al den nye teknologi, som bygges ind i bilerne.

Det fastslår Toyota og Ford, som har aftalt at bruge den samme software til at koble smartphonetelefoner sammen med det digitale instrumentbræt i bilerne. De to bilgiganter opfordrer på verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas, deres kollegaer til at være med i samarbejdet, og det overvejer franske Peugeot og japanske Honda og Mazda i øjeblikket.

Toyota er verdens største bilproducent, mens Ford er den næststørste i USA. De har aftalt at bruge Fords software med det meget lidt mundrette navn SmartDeviceLink (SDL) i deres biler. Dette program kobler smartphonetelefoner med både iPhone- og iPad-producenten Apples og internetgiganten Googles egen software sammen med bilens indbyggede teknologi, så man kan bruge sin GPS eller streame musik trådløst ud gennem bilens anlæg og skærme. Dermed vil man kunne talestyre programmerne, så man kan holde hænderne på rattet og øjnene på vejen.

US-LIFESTYLE- IT-ELECTRONICS-CES

Kamp om kontrollen med bilen

Dermed skærpes slagsmålet om, hvem der reelt styrer bilerne. Apple og Google har længe arbejdet hårdt for at få bilproducenterne til at vælge netop deres software, fordi teknologigiganterne ser et meget stort, nyt marked i netop stadig mere avancerede biler, som på et senere tidspunkt bliver så intelligente, at de vil kunne køre, uden at nogen sidder bag rattet. Det kræver, at de kæmpe mængder af målinger, som sensorer i og uden for bilen foretager, kan håndteres af software, og den software leverer både Apple og Google særdeles gerne. Dermed kan de nemlig udvide den meget vigtige position, som de begge har i dag på mobilmarkedet, og som vi alle er dybt afhængige af.

pix-CES

Googles Android-styresystem ligger nu på over 80 procent af alle nyproducerede smartphonetelefoner, mens Apples iOS-software ligger på de 13 procent, som Apple selv producerer. Google har lavet en særlig Android Auto-udgave, mens Apple har sin Carplay. Begge systemer har deres tilhængere blandt andre bilproducenter, og Ford understreger da også, at begge systemer vil blive tilbudt som standard i 2017-modellerne, samtidig med at Fords egen software bevares.

Tyske bilproducenter køber Nokias korttjeneste

Den software, der bliver brugt i bilerne, vil opsamle bunker af nye data om os alle - data, som ikke hidtil har været samlet sammen, og som kan bidrage til at give et endnu mere detaljeret billede af vores gøren og laden. Det vil bilproducenterne gerne have, og det vil Google og Apple bestemt også. Ved at bruge Fords SDL-software vil Toyota og Ford samtidig være dem, der bestemmer, hvordan designet og betjeningen af underholdnings- og informationssystemerne i bilerne skal være.

pix-Elektroniksalg

Den svenske musiktjeneste Spotify, verdens største musikstreamingstjeneste, er allerede klar til kunne bruges med Fords SDL-software.

Flere af de store, tyske bilproducenter købte i 2015 finske Nokias kortjeneste, Here (tidligere Nokia Maps), og både Daimler, BMW og Volkswagens Audi-mærke vil bruge Here-korttjenesten i deres biler. Korttjenester er altafgørende for de kommende, selvkørende biler, som skal styres ved at blive fodret med oplysninger om trafikforhold og positioner på ting og objekter, så bilen ved at bruge de digitale kort kan styre uden om forhindringer og trafikkøer.

pix-Elektronik

Ford gør nu SDL-softwaren til såkaldt opensource-software. Det betyder, at al programkoden lægges frit ud. Dermed vil alle, der laver applikationer, let kunne få dem til at virke med Ford-/Toyota-systemet, som dermed hurtigere vil kunne stille med en bred vifte af apps. Dette er afgørende for succes. Netop mangelen på apps har gjort det svært for Microsoft at få sit Windows-styresystem udbredt på mobiltelefoner.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

pix-Virtuel virkelighed

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere