Del : SMS
Berlingske Business

Forbrugerråd: Teleselskaber smugler prisstigninger ind ad bagdøren

Mobil
Mobil, Iphone. Foto:

Det er ikke rimeligt, at mobilkunder kan risikere at få en ekstraregning for opkald til 70-numre, mener Forbrugerrådets chefkonsulent, der er overrasket over teleselskabernes praksis.

Artiklen fortsætter under annoncen

"På mit dankort står hovednummeret til Danske Bank. Jeg har da ikke overvejet, at det skulle koste mere at ringe dertil, og at det ikke er inkluderet i min mobilpakke," siger Martin Salamon, der er chefkonsulent hos Forbrugerrådet.

Reaktionen kommer efter, at Berlingske Business har lavet en rundringning til fire af landets største teleselskaber: TDC, 3, Telia og Telenor om deres prispolitik i forhold til 70-numre - det er såkaldte servicenumre, som kunder ofte bliver henvist til, når de skal have fat i en virksomhed.

Rundringningen viser, at tre af selskaberne, TDC, 3 og Telia har den praksis, at det som udgangspunkt koster det samme at ringe til et 70-nummer som til et almindeligt fastnetnummer. Men der er den undtagelse, at 70-numrene ikke kan tælle med i de gratis timers taletid, som mange kunder har som en del af deres mobilabonnement.

pix_70

Derfor medfører opkald til 70-numre en ekstraregning, selv om man ikke har opbrugt sin månedlige taletid. Og det overrasker Forbrugerrådets chefkonsulent, der mener, at det gør teleselskabernes priser mere uklare.

"Det er lidt specielt det der med at begynde at ekskludere bestemte numre. Det er jo bare en måde at smugle prisforhøjelser ind ad bagdøren. Hvad bliver det næste - at man tager en 50 eller 60-nummerserie og gør den ekstra dyr?," spørger Martin Salamon.

Teleselskabernes forklaring på, at de såkaldte servicenumre koster ekstra er, at der bag numrene som udgangspunkt er et teknisk setup med blandt andet en omstilling. Men det er for virksomhedernes skyld ikke forbrugernes, mener Martin Salomon.

"Det gør det meget enkelt at have forbrugerkontakt. Det kan være en meget fornuftig løsning for et selskab og vi kan også se, at det er noget, mange virksomheder bruger," siger han og fortsætter:

"Men hvis teleselskaberne tager den her overpris, så er det jo ikke en særlig forbrugervenlig måde at indrette sig som selskab, at man har sådan et nummer. For en stor del af opkaldene er jo efterhånden fra mobiltelefoner, og så kommer forbrugerne til at betale ekstra for det," siger han. 

Virksomhederne ved det måske ikke

Chefkonsulenten mener, at mange virksomheder måske ikke er klar over, at deres kunder kan risikere at få en ekstraregning ved at ringe op til dem. TDC skriver eksempelvis henvendt til virksomheder på sin hjemmeside, at en af fordelene ved at have et 70-nummer er, at:

"Det koster det samme at ringe til et 70-nummer i Danmark som til et almindeligt fastnetnummer fra en fastnettelefon."

Men der står på den pågældende side ikke noget om, hvad det koster at ringe fra et mobilnummer

"Sådan som TDC beskriver det på sin hjemmeside, så er det en serie, der koster det samme at ringe til. Hvorfor skulle det koste mere at ringe til fra en mobiltelefon? Det må teleselskaberne forklare," siger Martin Salamon og fortsætter:

"Hvis det virkelig er standarden, så er jeg overrasket. Så bør erhvervsvirksomhederne overveje at bruge nogle andre nummerserier," siger han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere