Del : SMS
Berlingske Business

Forær dine produkter væk

Gør noget nyt - også selvom det får dig til at føle dig en anelse lost. Det kunne være at servere dine produkter helt gratis for kunderne, hvis de til gengæld giver feedback på dem.

Artiklen fortsætter under annoncen
Hvorfor ik’? Forære dine produkter væk. For en tjeneste. For lige netop det webmodul, du mangler for at opnå en komplet løsning. For data. Måske endda naturalier. Eller alene for feedbacken. Det handler at vende op og ned på den vanlige forestilling – tage den krogede vej og spotte de alternative muligheder i en verden, hvor det ellers primært er den finansielle krise og medfølgende pres på adskillige markeder, der overskygger opmærksomheden på de nye ideer.

Sådan lyder det fra Mads Thimmer, medstifter af Innovation Lab, der følger den teknologiske udvikling og spotter de nye tendenser på det tekniske og digitale område – og på den årlige Next-konference under titlen ”Get lost” sætter fokus på, hvilke nye digitale tendenser, der er værd at tage et ekstra kig på for virksomheder den kommende tid.

- Alle priser går mod nul. Sandsynligheden for, at man alligevel kommer til at forære sine produkter væk er til stede mere end nogensinde for flere virksomheder. Derfor er det en meget god øvelse at spørge sig, hvor pengene skal komme fra, hvis man vælger at forære sit produkt væk – og faktisk finde nogle svar, siger Mads Thimmer og forklarer, at internettet har været med til at skabe et paradigme for, at varer og services er gratis – selvom de faktisk er værd at betale for.

Som omtalt i ErhvervsBladet.dk i den forløbne uge vrimler internettet eksempelvis med gratis software, som både private og virksomheder kan downloade eller blot anvende online ved at oprette sig som bruger. Der findes alt fra små tillægsprodukter til Firefox eller Explorer til noget større systemer eksempelvis til styring af hjemmesider eller projekter.

De senere år har det simpelthen udviklet sig til en forretningsstrategi at servere softwaren gratis for at få den udbredt hurtigt, hvor brugerne så eventuelt betaler for ekstra support eller services – eller måske acceptere at blive udsat for annoncer, mens de bruger systemerne.

- Der er enormt mange mennesker, som gerne vil hellige deres evner, hvis det giver gavn og er med til at præge en udvikling. Det handler om at få dem inden for – og til at give deres feedback til gengæld for, at de får varen gratis. Det tjener sig langt bedre end at poste adskillige kroner i markedsføringen, hvor alle råber i munden på hinanden, samtidig med at kunderne faktisk hellere vil lytte til andre, der har prøve produktet – end til en reklame, forklarer Mads Thimmer.

Derfor skal du gøre det gratis

Køb varer med din mening

Gratis software

Freeware-tendensen er startet med såkaldt open source software, der er en betegnelse for software med en åben kildekode, som alle har ret til at se, videreudvikle og videregive. Og netop den type software har da også vundet indpas i de mindre danske virksomheder.

Blandt virksomheder med op til 99 ansatte er det eksempelvis knap 40 procent, som har taget kontorprogrammer som blandt andre Open Office i brug i virksomheden ifølge en analyse foretaget af it-analysevirksomheden IDC i oktober 2008.

Hos IDC peger research manager Anders Elbak på, at netop open source software i høj grad har sat skub i freeware-udviklingen, ligesom mange online tjenester, som bliver lanceret i en gratis model for at hente mange brugere.

- Der er tale om en forretningsmodel, der går på at få så mange brugere på som muligt – og overbevise dem om, at tjenesterne er så gode, at de gerne vil betale for ekstra services, storageplads etc. Man skal dog være opmærksom på, at den forretningsmodel også kan skabe irritation hos brugerne, når fakturaerne så begynder at dumpe ind af døren hos dem, siger Anders Elbak, der forventer, at freeware fortsat vil udvikle sig som forretningsmodel på it-området og stille og roligt bliver mere og mere modent.

Hos Innovation Lab er medstifter Mads Thimmer da heller ikke i tvivl om, at freeware-tendensen allerede bevæger sig med hastige skridt ind over flere produktgrupper. Mads Thimmer peger eksempelvis på, at der opstår flere og flere såkaldte crowdsourcing communities, hvor brugerne er klar til at ideudvikle på både nye og eksisterende ideer – eksempelvis som et alternativ til et reklamebureau, hvor virksomhederne kun får en regning, hvis de benytter sig af ideerne. Det handler simpelthen om at give slip – og engang imellem blive lidt lost, hvis man skal komme først med næbet til fremtidens guldkorn, lyder det.

Fremium og premium

Netop begrebet ‘free economy’, hvor virksomheder giver deres produkter væk gratis i forsøget på at tjene penge, vokser hastigt i en verden præget af recession, lyder det ligeledes fra Wired-redaktør og forfatter til bogen The Long Tail, Chris Anderson, der netop beskriver det 21. århundredes forretningsmodel med ordet ‘free’, der også er titlen på hans kommende bog. Over for nyhedssitet Times.com vurderer han, at fremtidens forretningskoncepter i høj grad vil rumme en gratis version og en betalingsversion - eller såkaldte fremium og premium modeller. Således vil en lille del af kunderne vælge betalingsversionen og dermed betale omkostningen for de resterende.

- Psykologien i at produkter er gratis er særdeles magtfuld. Mens traditionel markedsføring fortæller de potentielle kunder, at det her produkt er fantastisk, men at de først kan prøve det, når de betaler for det. Så er de gratis versioner et værktøj, der fortæller kunderne, at de har mulighed for at prøve sig frem. Vælger de så at opgradere og skal til at betale, så er de allerede trofaste kunder - og prisen bliver mindre vigtig.

Derfor skal du gøre det gratis

Køb varer med din mening

Også på Erhvervsbladet.dk

Download gratis erhvervsbøger

Find et nyt lokale eller lej et overskydende lokale ud her

Find et nyt erhvervskøretøj her Læs ErhvervsBladet.dks ansvarfraskrivelse nederst på siden

Powered by Disqus



ErhvervsBladet.dk forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet til, at redigere eller fjerne kommentarer fra debatter, der er:

- i strid med gældende lovgivning
- racistiske eller injurierende
- skrevet i en grov tone
- udleverer personlige oplysninger

Ved at kommentere accepterer du, at ErhvervsBladet.dk herefter frit og fremover kan offentliggøre dit indhold i ErhvervsBladet.dk, på www.erhvervsbladet.dk.dk eller andre platforme og medier, som drives af Berlingske Media.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere