Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

For meget arbejde og udbrændthed

Danskerne har generelt en stor viden om it, men alligevel skal både arbejdspladserne, læreanstalterne og folkeskolen satse

mere på it-uddannelse. It-folk arbejder typisk for meget, og udbrændtheden blandt dem er udbredt. Iøvrigt er det

i orden at importere it-arbejdskraft,


Det er nogle af konklusionerne i en tendensundersøgelse, der tager pulsen på

it-lederes og -medarbejderes holdning til deres fag.


Undersøgelsen er foretaget af Niveau, der er en del af læringsvirksomheden DIEU.

Niveau har specialiseret sig i udvikling af it-ansattes kompetencer.


Undersøgelsen har fundet sted for syvende år

i træk, og denne gang har godt 1.700 IT-ledere og -medarbejdere besvaret spørgeskemaet.


I år tegner der sig

tre klare holdningstendenser i undersøgelsen, og det er til udbrændthed, import af arbejdskraft og samfundets brug af ressourcer

på it-uddannelse.



Ikke kræfter

pct., mener, at udbrændthed er udbredt blandt it-folk, og 65 pct. mener,

at it-folk typisk arbejder for meget.


- Udbrændtheden er et stort problem for hele branchen, mener Henrik Engelund, direktør

for Niveau.


- Erfaringen viser, at mange af de it-specialister, der befinder sig ude hos kunderne, ikke er med til at skabe et

ellers oplagt mersalg under deres besøg. De har simpelthen ikke kræfter til at løfte salgsopgaven, fordi de brænder

ud i et massivt arbejdspres.


65 pct. af branchens medarbejdere vil gerne hente kvalificeret arbejdskraft i udlandet, hvis det

bliver nødvendigt.


Samtidig mener knap halvdelen af de adspurgte, at det er både vanskeligt at finde kvalificeret

it-arbejdskraft i Danmark og at fastholde de gode medarbejdere.


Henrik Engelund mener, at det måske netop er her, integrationen

af videnmedarbejdere for alvor kan tage sit udgangspunkt.



Selvlært viden

De adspurgte it-folk mener, at danskerne

generelt er godt med på it-området, men knap halvdelen mener samtidig, at folkeskolen ikke ruster børnene tilstrækkeligt

på it-området. En trediedel mener, at it-uddannelsen på læreanstalterne er for dårlig, og knap 60 pct.

mener, at der er for få offentlige midler til it-uddannelse.


- Det viser, at en stor del af den viden folk har om it er

selvlært ved hjemme-pc''en. Samfundet påtager sig ikke opgaven seriøst, og udviklingen er meget afhængig af

børns og unges egen lyst til at kaste sig over computerne. Det er en farlig udvikling som baserer sig meget på underholdningssoftware

som drivkraft, siger Henrik Engelund.



Ledelse et problem

Undersøgelsen måler også it-medarbejdernes interesse

for en lang række faglige områder, og her er især ledelse interessant. De adspurgte føler et stort behov

for udvikling på ledelses-området.


- It-branchen ledes typisk af dygtige specialister, der er blevet forfremmet til

chefer. Det er en meget vanskelig udvikling, og ofte får man en fagligt dygtig chef, der ikke har meget begreb om det at lede

andre mennesker, løse personalekonflikter og tackle de bløde sider af chefrollen, mener Henrik Engelund.









Mangler

indsigt

Han peger på, at næsten 40 pct. af de adspurgte i undersøgelsen mener, at it-folk ofte mangler menneskelig

indsigt. Men det er ved at gå op for branchen, at medarbejderne er den vigtigste ressource.


Derfor skal der tages bedre

hånd om medarbejderne, ellers finder de sig simpelt hen et andet job.


Det samme gælder for projektledelse, der generelt

er på vej ind som en anerkendt karrierevej.


Niveau bruger den årlige tendensundersøgelse til sin egen produktudvikling.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen