Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

For mange licenser kvæler operatører

De danske telemyndigheder har været for rundhåndede med at uddele mobillicenser, og det har skabt problemer for mobiloperatørerne,

mener blandt anet ITEK.



Sygdomstegnene er blandt andet, at det udelukkende er det tidligere telemonopol TDC Mobil som for alvor

tjener penge, en række selskaber har leveret de såkaldte FWA-licenser tilbage til Telestyrelsen, og Tetra er aldrig for

alvor kommet i gang.



- Hver gang Telestyrelsen har uddelt nye mobillicenser, har man valgt at uddele i overkanten af, hvad markedet

kan bære, siger Tom Togsverd, formand for ITEK, der er et branchefælleskab for IT-, tele-, elektronik-, og kommunikationsvirksomheder

i Danmark.



Teledirektør Jørgen Abild Andersen, fra IT-, og Telestyrelsen, afviser kritikken:



- Antallet af

tilladelser bestemmes først og fremmest ud fra, hvad der giver mening teknisk-frekvensmæssigt.











Støtter

kritik

Teleanalytiker John Strand, Strand Consult, støtter ITEK i kritikken af Telestyrelsen:



- Telestyrelsen har et urealistisk

billede af telemarkedet, og lader selskaberne konkurrere sig selv ihjel, siger han.



John Strand henviser til, at stort set ingen

selskaber ud over TDC tjener penge. Og selskaberne i dag står i kø for at aflevere de såkaldte FWA-licenser retur

til Telestyrelsen. Telestyrelsen uddelte i 2000 syv FWA-licenser til fem tele-selskaber. I dag er det kun Butler Networks og Sonofon,

som har taget teknologien i brug med begrænset succes. Senest afleverede Tele2 deres licens retur til Telestyrelsen, med følgende svada:



-

I erkendelse af, at FWA hverken har det tekniske eller økonomiske niveau har vi returneret licensen til Telestyrelsen, udtaler

adm. direktør Niclas Palmstierna, Tele2 A/S.



FWA er et radiobaseret bredbåndsnet, der kan bruges som alternativ

til Tele Danmarks rå kobber.



Tom Togsverd mener, at Telestyrelsen også har været for large ved uddelingen af

de øvrige mobillicenser, og frygter at også fire UMTS-licenser er i overkanten.



- Jeg tror fire kan være for

meget. Hvis nogle af selskaberne, som har fået en licens vender tilbage for at indlede et samarbejde eller vil fusionere håber

jeg, at myndighedenre vil se positivt på det, siger Tom Togsverd.



IT- og Telestyrelsen vurderer ikke, at man har begået

en fejl, da man uddelte fire UMTS-licenser:



- Hvis vi havde udbudt færre tilladelser, ville vi iøvrigt - evt. i

strid med EU-retten - indirekte have udelukket en eller flere eksisterende mobiloperatører fra at få en tilladelse, siger

Jørgen Abild Andersen og fortsætter: -



- Fem mobiloperatører, heraf en som ikke i forvejen var aktiv på

det danske marked, bød på fire tilladelser. Budsummerne var så høje, at prisen på en tilladelse endte

med at blive næsten det dobbelte af minimumsprisen. Det tyder ikke ligefrem på, at deltagerne i auktionen syntes, at fire tilladelser

er for mange, siger Jørgen Abild Andersen.



Tom Togsverd efterlyser en mere erhvervsorienteret telepolitik.



- Målsætningen

om "bedst og billigst" er meget godt, men der har været for meget fokus på billigt. Det nytter ikke noget at

mobilselskaberne udkonkurrerer hinanden, så ophæver man jo konkuurencen, siger Tom Togsverd.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen