Berlingske Business
LIVE
10:08 Forbrugerombudsmanden politianmelder pibebutikker

For få varer på internet

Det er ikke forbrugernes frygt for sikkerheden på internet eller manglende evner til at e-handle, som er den største

barriere for øget e-handel i Danmark. Det største problem er, at det er for få og forkerte varer, som sættes

til salg i netbutikkerne, mener internet-virksomheden Pricerunner.


- Debatten om e-handel i Danmark har alt for længe fokuseret

på, at det er forbrugerne som ikke er parate til e-handel. Det er ikke rigtigt. Det største problem er, at der er alt

for få varer som sælges online i Danmark, siger adm. direktør Henrik Hornstrup, Pricerunner.


Pricerunner er

blandt andet en prissammenligningstjeneste på varer online, og selskabet udfører analyser priserne på varer i de

fysiske butikker. Virksomheden holder til i Nykøbing Falster, men er et internationalt firma. Det kommer oprindeligt fra Sverige,

men er også på det danske og engelse marked. Sidste sommer trådte også TDC''s ventureselskab TDC Innovation

ind i ejerkredsen for et tocifret millionbeløb i kapitalindskud.

Konkurrence

Problemet er ikke alene, at vareudbuddet er

småt. Det har også stor betydning, at det er de mest eftertragtede varer som glimrer ved sit fravær i netbutikkerne.


-

Man kan sagtens købe et fjernsyn på internet, men det er eksempelvis ikke muligt at købe mærker som B&O

samt Panasonic. Det er især mærkevare leverandørerne som ikke markedsfører deres varer på den danske

del af internet, siger Henrik Hornstrup.


Han undrer sig over, at så mange mærkevarer-producenter i Danmark mener, at

deres produkter ikke er egnede til salg på internet. Når de samme producenter markedsfører deres produkter online

på andre markeder i udlandet.


Henrik Hornstrup fortsætter:


- Hvis der er tale om en leverings nægtelse,

så er det en sag for Konkurrencestyrelsen. Er det en mental barriere er den eneste udvej en langt sejt træk, hvor mentaliteten

bliver bearbejdet.


Udover prissammenligningstjenesten på internet hviler Pricerunners forretninger på yderligere

to ben. Selskabet udfører prissammenligninger i de fysiske butikker og leverer teknologi til netbutikker som ønsker

en prissammenligningstjeneste på deres egen hjemmeside.

Stor prisspredning

Offline analyserne sælges til detailbutikkerne

og kombineret med online tjenesten kan selskabet sammenstykke et billede af prisstrukturen på varer i netbutikkerne contra de

fysiske butikker.


- I gennemsnit er priserne på sammenlignelige produkter lavere i de fysiske butikker. Men man kan næsten

altid finde det billigste tilbud i en netbutik, mens en anden netbutik har den dyreste pris. Prisspredningen er størst på

internet, så forbrugerne skal se sig for når de handler på internet. Man kan gøre et rigtigt godt køb

online, men også få en stor lussing, siger Pricerunners direktør.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen