Del : SMS

Flere penge på vej til Datatilsynet

pix-Søren Pind
Justitsminister Søren Pind (V) er i gang med at finde penge til at styrke Datatilsynet, som får endnu mere travlt fremover. Arkivfoto: Johan Gadegaard, Scanpix Foto:

Justitsminister Søren Pind vil styrke overvågningen af, at danskernes personlige data ikke misbruges. Men politiets muligheder skal samtidig ikke begrænses, mener han.

Artiklen fortsætter under annoncen

Datatilsynet i Danmark vil få tilført flere penge, så det bedre formår at kontrollere den eksploderende mængde af data, som skal opbevares og bruges på betryggende og lovlig vis.

Det sagde justitsminister Søren Pind (V), da han torsdag morgen på Christiansborg åbnede den overbookede, femte konference på den europæiske databeskyttelsesdag.

»Jeg vil gerne fremhæve det gode arbejde, som Datatilsynet gør. Det er en stor og vanskelig opgave, og derfor er det besluttet, at vi skal i gang med at se på det nuværende arbejde og nuværende ressourcer med henblik på at tilføre flere penge til Datatilsynet, så man endnu bedre er i stand til at passe på danskernes personoplysninger,« sagde Søren Pind.

Flere - også internationale - opgaver på vej

Datatilsynet, som beskæftiger i alt 35 medarbejdere, er en statslig myndighed, som skal føre tilsyn med persondataloven og sikre, at myndigheder, virksomheder og private overholder loven, så personlige data ikke misbruges eller offentliggøres ulovligt. Det stadig større fokus på privatlivets fred har fået mængden af klagesager til Datatilsynet til at stige. Datatilsynet får også langt flere opgaver ind, når nye og strammere EU-regler træder i kraft om to år, hvor der også bliver et langt større, internationalt samarbejde mellem de 28 EU-landes datatilsyn, som desuden kan bede hinanden om at tage på inspektion hos myndigheder og virksomheder.

Datatilsynets direktør, Cristina Angela Gulisano, glæder sig over, at der nu lægges op til, at der vil være ressourcer nok til at udføre de opgaver, som tilsynet skal løse.

Søren Pind understregede, at det både er op til den enkelte at tænke sig om og beskytte sine egne data og overveje, hvad man lægger offentligt tilgængeligt, og at virksomheder og myndigheder har et stort ansvar for at behandle folks data ordentligt og lovligt, for tillid til, at det sker, er altafgørende.

Tillid og tryghed er afgørende

»Som borger må man selv tage ansvar for, hvilke oplysninger vi vælger at lægge ud på sociale medier og Internet. Vi skal bevare vores sunde fornuft men skal også kunne stole på, at vores oplysninger behandles med omtanke og er i sikre hænder - både hos myndigheder og virksomheder. Tillid er helt afgørende for samspillet mellem borgere, virksomheder og myndigheder. For virksomhederne kan det få stor betydning for ny vækst - de skal opføre sig ansvarligt, når de får vores oplysninger. Samtidig må virksomheder og offentlige myndigheder tage ansvar for at passe godt på vores personlige oplysninger,« påpegede justitsministeren.

Han fremhævede Se & Hør-sagen, hvor ugebladet fik adgang til dankortoplysninger om kendte og kongelige, og hackerangrebet i 2012 mod CSC og Rigspolitiet, hvor en række registre blev kopieret og stjålet, som »to triste eksempler på, at der ikke bliver passet godt nok« på folks data.

Ministeriet oprettede sidste år et databeskyttelseskontor, som skal rådgive regeringen og ministerierne.

»Trygheden skal være i højsædet. Det skal være trygt og sikkert at aflevere oplysninger til offentlige myndigheder - og det vil da også være et tema i den kommende, fællesoffentlige digitaliseringsstrategi,« sagde Søren Pind om den firårige aftale mellem staten, kommunerne og regionerne, som burde have været klar ved årsskiftet men først bliver det i det tidlige forår.

Men politiet skal have bedre adgang

Han glædede sig også over, at de 28 EU-lande efter fire års forhandlinger endelig i december blev enige om fælles og strammere databeskyttelsesregler, som blandt andet vil kræve, at man altid skal sige ja eller nej til, at ens data må bruges, hvordan det sker, og hvem de deles med.

»Overordnet set er regeringen tilfreds med forhandlingsresultatet. De betydelige bødestørrelser, som der lægges op til for overtrædelser, vil betyde et øget fokus på at overholde reglerne. Alle vil gør sig endnu mere umage, når de behandler data. Der forestår nu en stor opgave med at afklare de mange spørgsmål, inden reglerne træder i kraft i 2018, og det arbejde går vi til med ydmyghed. Det kræver et grundigt forarbejde at omsætte forordningen til en dansk kontekst, og det er vigtigt, at vi får alle interessenter med. For dels skal der laves så klare regler som muligt, men samtidig skal de fremtidssikres, så de ikke konstant skal laves om,« sagde Søren Pind og lagde dermed op til at involvere organisationer og virksomheder, også Datatilsynet.

Træerne vokser dog ikke ind i himlen, for justitsministeren vil på den anden side også give politiet og efterretningstjenesterne bedre adgang til danskernes data.

»Vi må erkende, at vi i Danmark og Europa står over for en helt ny virkelighed med terroranslag. Omfanget af økonomisk kriminalitet og IT-kriminalitet stiger, og det kræver omstilling af politiets efterforskning. Politikerne må hele tiden finde nye løsninger o gsikre, at myndighederne har de rette redskaber til at sikre lov og orden. Politiet skal have adgang til relevante data for at kunne forebygge, og politiet har behov for at bruge persondata i efterforskningen, så der skal skabes en fornuftig balance mellem hensynet til databeskyttelse og til borgernes sikkerhed,« sagde Søren Pind.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere