Berlingske Business

Fladskærms-TV i fuld-HD vil snart ikke kunne købes

pix-Ultra-HD
De nye og skarpere fladskærmsfjernsyn med ultra-HD-opløsning er ved at fortrænge de gammelkendte, der »kun« har fuld-HD. Foto: Alex Wong, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

Ultra-HD-fladskærme med bedre billedkvalitet er ved at sende de billigere i fuld-HD-opløsning på pension.

Artiklen fortsætter under annoncen

LAS VEGAS, USA: Fladskærms-TV i fuld-HD-opløsning er på vej ud. Inden for en overskuelig fremtid vil de ikke længere kunne købes, og alle TV-skærme vil i stedet være i den fire gange bedre ultra-HD-opløsning, som man i dag betaler ekstra for.

»To tredjedele af salget af Philips-TV i Danmark er i dag ultra-HD-TV. Vi diskuterer derfor, hvornår vi når vendepunktet, hvor vi går fuldt ind med ultra-HD og altså dropper fuld-HD. Det har vi allerede gjort i Frankrig. Men der er stadig et marked i Danmark og Norden for fuld-HD-skærme, fordi de i sekundære rum ikke nødvendigvis er brug for fjernsyn med billeder i den allerbedste kvalitet,« siger Henrik Kyhl, nordisk direktør for Philips TV.

Cyberbanditter

Hver tredje nyt TV er med ultra-HD

Ultra-HD (UHD) betyder, at de billeder, der vises på TV-skærmen, har fire gange så mange billedpunkter som fuld-HD, der for alvor fik et gennembrud i Danmark, da der 31. oktober 2009 blev slukket for det analoge - »gammeldags« - TV-signal, og alt TV blev sendt ud digitalt i bedre kvalitet. UHD giver skarpere og mere farveægte billeder. Men UHD-kvaliteten koster også lidt mere, når man køber nyt fjernsyn. En fladskærm på 43 tommer med UHD er omkring 1.000 kroner dyrere end den samme fladskærm med fuld-HD i opløsning.

pix-Gys

UHD, der af nogle producenter kaldes 4K men i øvrigt er det samme, har størst betydning på store skærme. Det er sværere at se kvalitetsforbedringen på de mindre TV-skærme.

Hver tredje TV, der fra januar til november 2016 blev solgt i Danmark, var en UHD-skærm, mens 47 procent var fuld-HD-skærme, viser tal fra analysefirmaet GfK, der får de faktiske salgstal indrapporteret. Det svarer til, at godt 164.000 af de i alt 497.000 solgte TV var med UHD. Men fordi UHD-TV - også i kraft af størrelserne - koster mere, udgjorde UHD-TV 54 procent af det samlede TV-salg opgjort i kroner og øre.

pix-LG OLED

»Fra 55 tommer og opefter er stort set alle skærme i UHD, men det er skærme i størrelsen 42-43 tommer, hvor UHD vokser allermest,« siger Henrik Kyhl fra Philips, der er det tredjemest solgte TV-mærke i Danmark efter Samsung og LG.

Business man, touching computer tablet with 2017 number

Det varer lidt endnu

Også Sony ser stadig et behov for at holde fuld-HD-produktionen i live.

»Der er stadig masser af plads til fuld-HD-skærme i salget, men jo mere indhold, der efterhånden vil blive produceret i 4K-kvalitet, jo større en andel af skærmene vil blive 4K-skærme, så billedkvaliteten kommer til sin ret,« mener Sonys nordiske kommunikationschef Lene Aagaard.

Stadig flere videokameraer og mobiltelefoner kan også optage i UHD-kvalitet og øger derfor behovet for, at man også bagefter kan se optagelserne uden forringelser.

En fladskærm bliver typisk skiftet ud efter fem-seks år, hvor den så i stedet rykker ind i et andet værelse eller i sommerhuset, hvor man kan klare sig med mindre end det allernyeste.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Frem mod sidste runde i det franske præsidentvalg er Sampension særlig opmærksom på faktorer, der kan ryste eurozonen.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen