Del : SMS
Berlingske Business

Fladskærmene får én på farve-goddagen

pix-HDR-skilt
Overskrift
Der kommer pang på farverne på de nye fladskærmsfjernsyn i 2016, takket være HDR-teknologien, som byder på en milliard farver. Det vil de nye ultra-HD-TV - som Sony konsekvent kalder 4K - kunne gengive, så alle detaljerne kommer med. Foto: Thomas Breinstrup
pix-LG-TV
Overskrift
Kun 2,57 millimeter tykt - eller tyndt - er sydkoreanske LG Electronics nye topmodel af et fladskærmsfjernsyn, som har en skærm på 77 tommer og både har den glasklare OLED-skærm og er klar til den nye farveeksplosion, som alle nye topfjernsyn i 2016 vil komme med. Foto. David Becker, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

Nu kommer der fuldt blus på farverne på TV-skærmen, og de første film i ultra-HD-kvalitet er på vej til de første Blu-ray-afspillere, der kan vise dem.

Artiklen fortsætter under annoncen

LAS VEGAS, USA: Mængden af mærkværdige forkortelser, som TV-købere skal forholde sig til, fortsætter med at vokse, alt imens forbedringerne af fladskærmene nu er nået til et punkt, hvor det nærmest er umuligt at afgøre, om billedet på den ene TV-skærm står skarpere og mere farveægte end på den anden.

pix-Sony-grammofon

2016 bliver året, hvor de nye fladskærmsfjernsyn får skruet farveskalaen helt op takket være den nye HDR-teknologi (»high dynamic range«), så de vil kunne vise op til en milliard farver og dermed levere langt flere og bedre kontraster. Det vil lade de nye TVs muligheder for at vise billeder i langt højere opløsning, nemlig ultra-HD (UHD, som af nogle producenter kaldes 4K), komme til deres ret, og samtidig lover de store filmselskaber at begynde at levere film, som udnytter de bedre billeder. Desuden vil de første Blu-ray-afspillere med UHD være klar om få måneder.

Lysere hvid og mørkere sort

»Vi får de klareste farver til dato, fordi vi får udvidet farvespektrumet dramatisk uden forvridninger og uden kompromiser,« forklarer Joe Stinziano, direktør for den sydkoreanske elektronikgigant Samsungs nordamerikanske forretning.

Ultra-HD giver et TV-billede med fire gange så mange billedpunkter  eller pixler som et fjernsyn med fuld HD. Men UHD-har hidtil ikke kunnet levere den rene vare på farveskalaen. Med HDR bliver pixlerne bedre med lysere hvid og mørkere sort. På verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES), i Las Vegas i denne uge har TV-producenterne aftalt specifikationerne for HDR-standarden, så alle nye UHD-fjernsyn vil gengive farverne ens og korrekt. Det sætter skub i udbredelsen, og Sony, Samsung, LG Electronics, Panasonic, TCL og Sharp har allerede de første fladskærme klar eller på vej, og de vil alle fremover blive mærket med et nyt og fælles »Ultra-HD Premium«-logo.

pix-OLED

Ifølge Joe Stinziano sender de store filmselskaber over 100 film med HDR i 2016. Samsung er derfor klar med sin første UHD-Blu-ray-afspiller til marts, og Sonys filmselskab, Sony Pictures' streamingtjeneste, Ultra, vil tilbyde både film og TV-serier i ultra-HD.

TV-producenterne håber dermed at kunne skabe behov for, at flest muligt vælger at skifte den nuværende fladskærm ud med en ny model.

pix-Kazuo Hirai

Supertynde skærme giver lydproblemer

Selve den fysiske skærm skal også have et løft. Hvor langt de fleste fjernsyn nu har en LCD-skærm, vil de nye OLED-skærme kunne give langt klarere og mere farvestærke og -kraftige billeder. OLED-skærme er stadig langt dyrere, og kun fire-fem procent af de fladskærme, som sælges i Danmark, er OLED-skærme.

»2016 bliver sandelig året for OLED. Kun OLED kan vise ekstremt realistiske billeder og kan gengive sort perfekt. Det betyder mere intense farver. OLED kræver ikke baggrundsbelysning, og derfor er LGs nye TV kun 2,57 millimeter tykt - svarende til fire kreditkort lagt oven på hinanden. Men de tyndere TV-apparater giver også udfordringer, nemlig lydoplevelsen. Derfor har vi indbygget højttaleren i foden på fjernsynet,« forklarer David VanderWaal, marketingsdirektør for LG i USA, om LGs nye topmodel.

pix-Waoo-boksen

Det store fokus på bedre lyd ses også på CES-messen. Philips Audio viser f.eks. en lydbar - en lang højttaler, som monteres under fjernsynet -, som ikke blot har de normale højttalere i højre og venstre side men nu også har en højttaler i centrum, da talen ofte sker midt på skærmbilledet. Og det traditionelle lydbillede udvides gennem Dolby Atmos-standarden, så man ikke længere kan få lyd gennem højttalere både forfra og bagfra, når man ser film og TV, men også får simuleret lyd oppefra, så regnen faktisk lyder, som om den daler ned. Filmselskaberne er i gang med at genmixe deres film, så de vil lyde rigtigt hos dem, der køber det nye højttalerudstyr, der nu er på vej.

Skift kanal mellem TV og streaming

Selve betjeningen af TV-skærmene arbejdes der også med, så udviklingen mod, at man både ser almindeligt TV og bruger diverse TV- og filmstreamingtjenester via fjernsynets internetforbindelse - f.eks. Netflix, TV 2 Play og Viaplay -, bliver en naturlig del af betjeningen.

»Almindeligt TV og tillægstjenesterne vil eksistere side om side i lang tid fremover. Derfor skal det være lige så let at skifte mellem dem som at skifte kanal,« fastslår Tim Baxter, direktør for den daglige drift i Samsungs nordamerikanske forretning.

pix-Grammofon

Samsung ændrer derfor på sin TV-menu, så der bliver hurtigere adgang til begge typer, og så man i miniformat kan se, hvad der sendes, uden at man først behøver at vælge kanalen. Samtidig skal TVets fjernbetjening kunne bruges til at styre mange af de ting, som man kobler til sit fjernsyn, f.eks. en Xbox-spillekonsol eller en DVD-afspiller. Ifølge Samsung har en gennemsnitlig forbruger sluttet tre ting med hver sin fjernbetjening til TVet. Fjernsynet vil automatisk genkende det tilsluttede udstyr, og så kan man fra Samsungs fjernbetjening styre det hele.

LG opdaterer også menuerne på sine fjernsyn, så almindeligt TV og andre indholdstjenester ses i samme kanalliste, ligesom man med multivisning vil kunne se to ting samtidig (TV eller TV/Blu-ray-film), og man vil kunne forstørre dele af billedet på skærmen, uden at det går ud over billedkvaliteten.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere