Del : SMS
Berlingske Business

Fire af ti firmaer bruger sociale medier

Socialdst

Sociale medier og netværk har fundet vej til værktøjskassen i de danske virksomheder. Flere af dem kaster sig ud i brugen af dem, uden først at overveje, hvilket netværk der er bedst til at løse opgaven.

Artiklen fortsætter under annoncen
Danske virksomheder har de seneste år sat fokus på, hvordan de kan bruge sociale medier og netværk som blandt andre Facebook og LinkedIn til at nå ud til de mange danske brugere af dem.

I dag bruger 40 procent af de danske virksomheder med mindst ti ansatte medier og netværk, hvor de kan dele indhold med andre brugere, viser opgørelsen »IT-anvendelse i virksomheder 2013« fra Danmarks Statistik, der for først gang i år opgør brugen af sociale medier.

Det er især sociale netværk som Facebook og LinkedIn, der trækker. For nylig viste den årlige kortlægning af brugen af IT i det offentlige og i erhvervslivet, »IT i praksis«, som Rambøll Management Consulting og IT-brancheorganisationen Dansk IT står bag, netop også, at virksomhederne er flyttet ind på de sociale medier.

I den undersøgelse svarede 63 procent, at de i dag anvender sociale medier i virksomhedens arbejde.

Flertallet svarer, at de har taget udgangspunkt i konkrete sociale medier, som de ønsker at anvende i virksomhedens arbejde - altså valgt mediet eller netværket, før opgaven, der skal løses, er blevet identificeret.

Hos interesseorganisationen Dansk IT, der organiserer IT-professionelle uden for selve IT-branchen, opfordrer formand Carsten Nørgaard, som til daglig er IT-direktør i VP Securities (det tidligere Værdipapircentralen), virksomheder til i højere grad at overveje, hvilke netværk og medier, de ønsker at bruge, inden de kaster sig ud i det.

»Det er fint nok at eksperimentere og afprøve mulighederne i forskellige, nye sociale medier. Men hvis sociale medier skal give udbytte på længere sigt, må man først overveje, hvilket specifikt socialt medie, der bedst løser en given kommunikationsopgave,« lød det fra Carsten Nørgaard i forbindelse med fremlæggelsen af »IT i praksis« i den forløbne uge.

Ifølge »IT i praksis« er det da også kun 11 procent af virksomhederne, der angiver, at sociale medier har skabt eller vil skabe afgørende forandringer i såvel interne som eksterne processer.

56 procent svarer, at de har taget udgangspunkt i konkrete sociale medier, som de ønsker at anvende i virksomhedens arbejde. Mens 27 procent svarer, at de har identificeret et eller flere indsatsområder, hvor de ønsker at styrke virksomhedens arbejde - og i den forbindelse har taget nye sociale medier i brug.

Fokus på Facebook og LinkedIn

Det er især sociale netværk som Facebook og LinkedIn, der ifølge de nye tal fra Danmarks Statistik er udbredt blandt de danske virksomheder. 36 procent svarer, at de bruger de netværk, mens 14 procent deler billeder og video via for eksempel Youtube, Flick og Picasa. Mindre en hver tiende virksomheder bruger egen blog eller en mikroblog.

Brugen af de sociale medier og netværk er fortsat især fokuseret på markedsføring og PR. Det er her 74 procent af de aktive virksomheder sætter ind, mens 45 procent angiver, at de bruger medierne med henblik på rekruttering.

Hvad angår den mere interaktive brug, hvor virksomhederne går i dialog med kunder, medarbejdere og forretningsforbindelser via sociale medier og netværk - eksempelvis til behandling af kundereaktioner, svarer 37 procent, at de er aktive. Mens 18 procent svarer, at de inddrager kunderne i produktudviklingen via sociale medier og netværk.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere