Del : SMS
Berlingske Business

FDM: Bilerne overvåger danskerne - stop det

pix-Bil
Alle BMWer er udstyret med trådløs kommunikation, som bilproducenten bruger til at indsamle massevis af oplysninger om, hvordan og hvor bilen kører. Foto: Karsten Meyland Lemche, FDM

Bilproducenterne indsamler hele tiden massevis af oplysninger om, hvordan og hvor bilerne kører, og kan sælge dem videre, uden at man bliver spurgt. FDM kræver bedre forbrugerbeskyttelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske bilejere bliver overvåget konstant, nemlig af deres egen bil, og det bekymrer FDM, som kræver bedre forbrugerbeskyttelse og derfor sætter en kampagne i gang.

En ny, teknisk undersøgelse, som de europæiske bilklubbers paraplyorganisation FIA har lavet, klargør, at bilfabrikanter registrerer massevis af oplysninger om bilen og dens færden. Det kan være, om motoren er i høje omdrejninger, om der skiftes fører, og hvor bilen de seneste hundrede gange har parkeret.

Oplysningerne samles ind, efterhånden som flere og flere biler udstyres med internetforbindelse i instrumentbrættet. Omkring to tredjedele af alle nye biler har i dag sensorer og kommunikationssystemer, som kan sende og modtage data, så bilproducenterne kan blive klogere på, hvordan bilen bruges. Forsikringsselskaber og annoncører står i kø for at få del i denne større viden om kunderne.

Bilen bliver en smartphone på hjul

»I løbet af få år bliver bilerne en slags smartphone på fire hjul, hvor der sker en løbende dataopsamling. Bilerne vil i al ubemærkethed sende data til bilproducentens registre. Det stiller forbrugerne i en kritisk situation, da man ikke ved, hvem der kan købe sig adgang til disse data. Vi har hørt debatten før i forbindelse med Internettet, mobiltelefoner og særligt Facebook, men for mange er det overraskende nyt, at deres bil indsamler data, der sendes videre til producenten, og som yderligere kan sælges videre til en tredjepart, uden at bilisten ved det eller giver samtykke til dette,« siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.

Han kalder det »en juridisk gråzone«, at bilisten ikke har ret til sine egne data.

FDM kræver sammen med FIA, at det skal stå klart, hvilke data der indsamles, og hvad man giver samtykke til, at de indsamlede data kan anvendes til. Man skal også kunne sige nej til registreringen, uden at man dermed bliver udelukket fra forskellige ydelser.

Omkring ti procent af alle biler er i dag koblet på Internet men ventes at runde 90 procent i 2020. Og teknologigiganter som Google og Apple presser kraftigt på for at komme med ind i bilerne og dermed få adgang til de mange data, som bilproducenterne samler ind.

Risikerer ikke selv at kunne vælge værksted

FDM anerkender fordelene ved, at der samles data ind, så man kan slippe for nedbrud eller sikre en smidigere trafik.

»Knap så positivt til det være, hvis man ikke kan vælge, om tredjeparter må købe sig adgang til viden om ens færden, eller at man ikke kan vælge, hvor man vil have repareret sin bil, fordi bilproducenten ejer alle data og reelt er den eneste, der kan finde fejlen på bilen. Indtil forbrugernes rettigheder sikre, ved man som bilist ikke, hvem man inviterer ind på bagsædet, når man kører,« siger Torben Lund Kudsk fra FDM.

FDM vil henvende sig til politikerne for at få sikret bilisternes ret til deres egne data.

Den tyske bilproducent BMW udstyrer f.eks. alle sine biler med trådløs netforbindelse, som kunne indsamle oplysninger med stedsangivelse, hastighed, acceleration og passagerer i bilen. Sensorerne kan også via passagerens vægt måle, om der er børn i bilen, af hensyn til bilens airbags.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere