Del : SMS
Berlingske Business

Farvel til endnu 30.000 ansatte før opsplitning

pix-HP-opsplitning
HP-koncernen splittes fra november i to selskaber og skal nu igennem endnu en massefyring. Arkivfoto: Jim Young, Reuters/Scanpix Foto:

IT-giganten HP skal igennem endnu en massefyring, inden den 1. november splittes op i to selskaber.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sidste år røg der 55.000 stillinger. Nu vil den amerikanske IT-gigant Hewlett-Packard (HP) nedlægge endnu mellem 25.000 og 30.000 jobs i sin nye erhvervsdivision, fordi hele teknologibranchen er presset af faldende priser.

Den nye fyringsrunde, som skal skære 2,7 milliarder dollars af omkostningerne om året, vil betyde et farvel til omkring ti procent af alle HP-ansatte i verden. I oktober 2014 havde HP omkring 302.000 ansatte. I første omgang forventer HP dog at tage et smæk på samme 2,7 milliarder dollars i 4. kvartal, når der skal betales fratrædelsesgodtgørelser. Hvor i verden der skal skæres, og hvor meget der skal skæres, er endnu ikke blevet meddelt.

Nok ikke slut endnu

»Antallet er sørgeligt større, end visse mennesker kunne have forventet, men jeg mener, at det afspejler, hvor store problemer HP har haft med sine tjenester. Jeg er dog, ærligt talt, ikke sikker på, at det er slut med fyringer i HP,« siger Charles King, direktør for konsulentfirmaet Pund-IT, til nyhedsbureauet Reuters.

Senere tirsdag kom det da også frem, at yderligere 3.300 stillinger - svarende til syv procent af den samlede jobstyrke - bliver skåret væk over de næste tre år fra PC- og printerdivisionen, som snart udskilles i et selvstændigt selskab, når HP-koncernen 1. november splittes op.

Dermed vil HP-koncernen på ti år have fyret flere end 100.000 ansatte.

Med den nye fyringsrunde skærer HPs topchef siden september 2011, Meg Whitman, hårdt igennem i sit forsøg på at få den gamle kæmpe bragt på økonomisk fode igen. HP har i mange år været et selskab i krise og besluttede derfor at splitte den store koncern op i to selskaber, HP Enterprise og HP Inc. HP Inc. skal stå for produktion og salg af PCer, printere og anden hardware. Det er HP Enterprise, som Meg Whitman selv vil stå i spidsen for, der skal gennem den nye nedskæringsrunde.

Flytter til lavtlønslande

Opsplitningen er global. I Danmark er den 43-årige Morten Illum siden 1. august administrerende direktør for HP Enterprise, mens 46-årige Thomas Persson bliver hans kollega som chef for HP Inc.

Meg Whitman kom til HP efter med succes at have drevet internetauktionshuset eBay frem. Hun gjorde det gentagne gange klart, at det vil tage mange år at få genrejst HP, der i april-juni genvandt førerpositionen som Europas bedst sælgende PC-mærke. Hver femte PC, som blev leveret til butikshylderne i Europa, stod der HP på. På verdensplan er HP nummer to med en markedsandel på 17,4 procent. PC-markedet har dog været under heftigt prispres, og i maj-juli faldt HPs omsætning på salg af PCer og printere med 11,5 procent i forhold til året før. Denne division er HPs største.

HP har gradvis flyttet sin arbejdsstyrke til lande, hvor omkostningerne er lavere. I 2013 arbejdede 36 procent af de ansatte i HP Enterprise-divisionen i lavtlønslande, i år er tallet steget til 42 procent, og i 2018 skal det ligge helt oppe på 60 procent, lyder planen.

Selv efter nedskæringsrunden vil HP være den tredjestørste IT-arbejdsgiver efter IBM og Accenture, der ved udgangen af 2014 havde henholdsvis 379.000 og 305.000 ansatte på verdensplan.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere