Del : SMS

Facebook-topchef: Jeg tager to måneders barselsorlov

INDIA-INTERNET-FACEBOOK-COMPUTERS
Facebooks CEO og stifter Mark Zuckerberg har meddelt, at han inden længe går på to måneders barselsorlov. Foto:

Mark Zuckerberg vil give sin kommende datter den bedst mulige opvækst og annoncerer derfor, at han snart går på barselsorlov. De store amerikanske tech-virksomheder konkurrerer lige nu om at give de ansatte de bedst mulige barselsvilkår.

Artiklen fortsætter under annoncen

Facebooks bestyrelse kommer inden så længe på en højst usædvanlig opgave i en børsnoteret virksomhed. De skal nemlig finde en barselsvikar til topchefposten.

Facebook-stifter og CEO Mark Zuckerberg meddelte fredag aften amerikansk tid, at han planlægger at tage to måneders barselsorlov. Han og hustruen Priscilla Chan venter inden for de nærmeste måneder en pige.

Beskeden fra Facebook-topchefen blev - naturligvis - afleveret til omverdenen på Facebook.

kvindechef

»Studier har vist, at når arbejdende forældre tager tid til at være sammen med deres nyfødte børn, er resultatet bedre for børnene og familien,« skriver han (se den fulde besked i bunden af artiklen).

Det står endnu uklart, hvem der får ansvaret på kommandobroen, når Zuckerberg helliger sig bleskift og afbrudt nattesøvn.

Selv om skridtet er usædvanligt for en topchef, følger han på sin vis blot den doktrin, som han beder sine ansatte om at følge. Ifølge Business Insider tilbyder Facebook sine USA-ansatte op til fire måneders betalt forældreorlov.

pix

I de store tech-virksomheder i USA er barsels- og forældrelov et hedt emne. På den ene side er der stadigvæk mange ansatte, der frygter for karrieren, hvis de tager imod barselstilbuddene fra arbejdsgiverne. På den anden side er barselsorlov blevet et konkurrenceparameter i kampen om at tiltrække en ny generation af talenter.

Ofte ses endda nogle barselspolitikker, der går endnu længere, end dem vi kender fra Skandinavien. Netflix annoncerede eksempelvis i august, at de ansatte hos streaming-giganten vil få adgang til al den tid de ønsker med deres nyfødte i barnets første leveår.

Pix-Merete Eldrup
LÆS MERE : Et langt sejt træk

I et indlæg på Netflix' blog lød det ifølge Business Insider, at de ansatte i kunne vende tilbage på deltid eller fuldtid og endda veksle mellem at være der og ikke være der. »Vi bliver ved med at betale dem normalt,« som det bl.a. lød i blogindlægget.

Facebook-ledelsen har også tidligere talt meget åbent om netop barselsorloven:

»Vi har dyb, dyb respekt for personer, der stifter familie,« har Facebooks annoncechef Andrew Bosworth sagt til Business Insider.

»Det er den vigtigste ting for samfundet. Vi er nødt til at gøre vores til at tage alle eventuelle konflikter ud af den periode.«

Facebook-topchefens skridt er usædvanligt - især når der gælder for mænd. Og det er da heller ikke en entydig trend, at topchefer i Silicon Valley går på barselsorlov.

Yahoo-topchef Marissa Mayer holdt kun fri fra arbejde i to uger, da hun fødte sit første barn i 2012, skriver Reuters. Og da hun i september annoncerede, at hun var gravid med enæggede tvillinger, gjorde hun det klart, at orloven ville blive begrænset, og at hun ville arbejde sideløbende.

På blot en time fik Zuckerberg mere end 50.000 likes på Facebook og næsten 3.000 kommentarer for sin udmeldning. Mange af kommentarerne lagde især vægt på, hvordan hans beslutning sender et positivt signal til resten af erhvervslivet i USA.

Se Zuckerbergs besked på Facebook her:

Priscilla and I are starting to get ready for our daughter's arrival. We've been picking out our favorite childhood...

Posted by Mark Zuckerberg on Friday, November 20, 2015

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere