Del : SMS
Berlingske Business

Facebook står til dagbøder på to mio. kr. om dagen for at snage

Pix-Facebook-logoer
Selv folk, der ikke er på Facebook, bliver sporet af den børsnoterede, amerikanske virksomhed, som øjeblikkeligt skal stoppe overvågningen eller betale dagbøder på næsten to millioner kroner fra onsdag, siger domstol. Arkivfoto: Karen Bleier, AFP/Scanpix Foto:

Belgisk domstol beordrer Facebook til øjeblikkeligt at stoppe overvågningen af ikke-Facebook-brugere. Europol vil gerne kunne bruge Facebooks enorme dataindsamling.

Artiklen fortsætter under annoncen

Facebook har udsigt til bøder på op til 1,86 millioner kroner om dagen, hvis det sociale netværk ikke øjeblikkeligt stopper med at overvåge folk i Belgien, der ikke er Facebook-brugere.

En belgisk domstol gav mandag den børsnoterede, amerikanske virksomhed 48 timer frem til onsdag til at standse ulovlighederne. De rammer brugere, som på Internet besøger en vens, en butiks eller et politisk partis Facebook-side og dermed får plantet en såkaldt cookie på computeren, som har en udløbsdato på to år. En cookie er en lille tekstfil, som gemmer oplysninger om ens handlingsmønster på en netside, f.eks. ved at huske, hvilket sprog man ønsker at se siden på, eller hvilke varer man typisk er interesseret i. Cookier holder også øje med, hvor længe man er blevet på en side, og hvad man har klikket på.

Kræver tilsagn fra hver enkelt

»Retten bestemmer, at dette er personlige data, som Facebook kun kan bruge, hvis internetbrugeren udtrykkeligt giver sit tilsagn, sådan som den belgiske lov om privatlivets fred dikterer,« hedder det i rettens afgørelse.

For cookien bliver liggende på computeren, indtil man måtte slette den, og i mellemtiden indsamler den oplysninger om brugeren. Disse oplysninger tømmer Facebook så.

Facebook er berygtet for sin indsamling af personlige data om folk - ikke blot dem, som folk frivilligt afgiver ved at oprette en profil og sidenhen bruge Facebook til at berette meget personlige oplevelser og lægge personlige billeder ud, men også ved netop at indsamle oplysninger uden for Facebook-miljøet. Som børsnoteret virksomhed lever Facebook af at sælge dem videre til annoncører, der ønsker målrettede reklamer.

Facebook havde således alene i juli-september et overskud på 6,1 milliarder dollars på baggrund af sine 1,01 milliarder daglige brugere.

Facebook: Det gør det sikrere for brugerne

Den belgiske domstol slår fast, at hvis ikke-medlemmer trykker på »Synes om«-knappen eller deler en Facebook-side, kan de også blive sporet.

Facebook vil anke dommen og henviser til, at man har brugt den såkaldte Datr-cookie i mere end fem år »for at gøre Facebook sikker for 1,5 milliarder mennesker verden over«.

»Vi vil anke beslutningen og arbejder på at mindske enhver forstyrrelse af folks adgang til Facebook i Belgien,« siger en Facebook-talsmand.

Det er den belgiske privatlivskommission, der i juni anlagde sagen mod Facebook efter i en rapport at have undersøgt, hvor galt det stod til.

Europol vil gerne se med hos Facebook

Dommen er det seneste juridiske tilbageslag for Facebook i Europa. 6. oktober erklærede EUs højeste juridiske myndighed, EU-Domstolen, den 15 år gamle dataudvekslingsaftale mellem EU og USA for ugyldig, fordi den ikke på tilstrækkelig vis beskytter europæeres personlige data mod amerikansk spionage, når disse data overføres til servere i USA.

At de data, som Facebook samler ind, betragtes som vigtige, afsløres af den tyske avis Die Zeit, der skriver, at det europæiske politisamarbejde, Europol, på et møde i september med det luxembourgske formandskab for EU har bedt om at få taget politisk op - men i fortrolighed -, at Europol ønsker at kunne gå i direkte »dialog« med internetudbyderne. Specifikt nævnte de sporingsdata, som Facebook samler ind.

Og det luxembourgske formandskab har 29. september i et brev til EU-Kommissionen og Europaparlamentet præsenteret forslag til ændringer i den aktuelle Europol-reform, så Europol får større mulighed for at indsamle oplysninger og kontakte internetudbydere for dermed også at kunne modtage data direkte fra dem.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere