Berlingske Business

Facebook snart klar med TV-app

pix-Facebook
En ny app skal hjælpe Facebook-brugerne med at se filmklip fra deres Facebook-konto på TV-skærmen. Arkivfoto: Justin Tallis, AFP/Scanpix Foto:

Det børsnoterede, sociale netværk gør nu forsøg på at kæmpe sig ind på TV-skærmen - og annoncemarkedet dér.

Artiklen fortsætter under annoncen

Facebook gør klar til at lancere en TV-app, så det børsnoterede selskab, der er verdens største sociale netværk, kan hente nye annonceindtægter.

Den nye app, som endnu ikke har fået en premieredato, vil gøre det muligt for Facebook-brugere at streame film fra deres nyhedsliste op på TV-skærmen gennem TV-bokse som Apple-TV og direkte på i første omgang Samsung-fjernsyn, der er koblet på internetforbindelsen. Man vil kombinere film, som ens venner har delt, med sider, som man selv følger samt de film, som man vil kunne gemme i den almindelige Facebook-app og se, når man sidder foran skærmen.

Satsning på TV

TV-skærmen er den eneste skærm, som Facebook endnu ikke dominerer. Med den nye app kan Facebook underbygge sin satsning på levende billeder. Udbygningen af den klassiske Facebook-tjeneste med netop film har betydet, at Facebook har kunnet holde brugerne på Facebook i langt længere tid end før, og det bringer ekstra penge i Facebooks kasse.

Facebook omsatte i oktober-december 2016 for 8,81 milliarder dollars og gik på juleferie med et overskud for de tre måneder på 3,56 milliarder dollars. 262 millioner europæere bruger dagligt Facebook, der på verdensplan har 1,23 milliarder daglige brugere. Hver europæisk bruger sikrede Facebook en indtægt på 5,86 dollars, fordi Facebook gennem sin intensive overvågning og analyse af folks færden og indhold kan målrette sine annoncer meget præcist.

Facebook har på det seneste betalt for at få filmindhold, der kan lægges på det sociale netværk, og samtidig satser Facebook stort på at få folk til at bruge Live-funktionen, hvor man kan sende direkte optagelser fra mobilkameraet over sin Facebook-konto.

Techbosser

Lyd på overalt - og film i eget vindue

Ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal arbejder Facebook på at give anbefalinger af andre filmklip til brugerne ud fra deres interesser.

Facebook-film vil som noget nyt automatisk blive afspillet med lyd i nyhedsstrømmen, hvis telefonen ikke er sat til lydløs tilstand, og vil blive vist i fuld skærm, selv om telefonen eller tavle-PCen holdes lodret. Filmklippene kan samtidig vises i en mindre rude, så man kan se dem, mens man ruller videre i sin nyhedsliste på iOS-telefoner, mens man på Android-telefoner også kan se dem, mens man bruger andre apps - ganske som YouTube og Netflix allerede i dag tilbyder.

Overalt i teknologiverdenen satses der på film, fordi det fastholder folk til de enkelte tjenester. Både det Google-ejede YouTube, Netflix, HBO og Amazon investerer store beløb i egenproduceret indhold, som kun kan ses på netop den tjeneste. Der spekuleres i, at også Facebook kunne gå ad den vej, men det kræver store investeringer. Facebook menes dog at overveje mulighederne, fordi den store brugerskare kan betyde, at annonceindtægter kan dække udgifterne.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen