Berlingske Business

Facebook sætter kampen ind mod censur og fake news i et nyt manifest

Facebooks Mark Zuckerberg. Arkivfoto
Mark Zuckerberg grundlæggeren af Facebook Foto:

Stifteren og administrerende direktør af verdens største sociale netværk, Facebooks Mark Zuckerberg, har delt et 5.700 ords manifest på sin facebookside, der bl.a. adresserer både terror, ulighed og ekkokamre.

Artiklen fortsætter under annoncen

Facebook er ikke kendt for at være det mest gennemsigtige selskab. Samtidig er det et meget nyt selskab. Den 13 år gamle virksomhed er næsten på rekordtid strøget til tops i det amerikanske erhvervsliv, og det har medført nogle bump på vejen indimellem. Facebook har flere gange oplevet kritik for ikke helt selv at vide, hvad mediet mener om forskellige emner, hvad end det handler om nøgenhed, firmaets egen politiske indflydelse eller nyhedsbobler.

Men i går forsøgte den 32-årige Zuckerberg at kridte banen op i forhold til, hvad Facebook er, hvad Facebook skal og alt derimellem i et 5.700 ords manifest postet på stifterens egen facebookside.

Det er de helt store armbevægelser, Zuckerberg tager i brug i skriftet, hvis kapitler alle hedder noget med community. Meningen med manifestet er at komme omkring alle de vigtige punkter, som Facebook i dag berører i vores verden og samfund, og det er som bekendt ikke småting.

I manifestet udtrykker Zuckerberg bekymring over en tendens, som, han mener, er ved at vinde frem i verden -  at mennesker er ved at vende globaliseringen ryggen. Han skriver, at man i mange år har taget kærligt imod globaliseringen, men at mange mennesker i dag føler sig efterladt af den.


pix-Facebook og WhatsApp


Et af de mest opsigtsvækkende punkter i opslaget er Mark Zuckerbergs bekymring om de såkaldte ”filter bubbles” eller filter bobler, som på dansk bliver omtalt som ekkokamre, hvor folk i bredt omfang kun får informationer fra de medier, som de er enige med og klikker sig ind på. I manifestet skriver Mark Zuckerberg:

»De to mest diskuterede bekymringer det seneste år har handlet om diversiteten af de synspunkter, vi ser (filter bobler) og korrektheden af information (fake news).«

Til det siger han, at sociale medier allerede bibringer mere alsidige synspunkter, end de traditionelle medier nogensinde har gjort. Men at Facebooks mål vil være at hjælpe mennesker med fremover at se helhedsbilledet i stedet for kun at modtage alternative synspunkter.

Selvom det lyder lige til, er det dog ikke uden forbehold. Målet er nemlig ifølge Zuckerberg ikke kun at vise artikler, som indeholder et modsatrettet synspunkt, men at vise læseren et bredt spektrum af synspunkter, hvorfra han/hun så kan vælge sit standpunkt ud fra.


FILES-NORWAY-US-VIETNAM-COMPUTER-INTERNET-FACEBOOK


Mediet der blev sat i verden i et værelse på Harvard University, anerkender nu sit enorme civile og demokratiske ansvar i teksten, der også berører flere af de kritikker, mediet har været udsat for igennem årene. Heriblandt da Facebook valgte at fjerne det historiske billede »Terror of War« fra Vietnam-krigen, hvor en nøgen pige flygter fra napalmangreb på grund af, at der var nøgenhed på billedet.

Til det skriver Zuckerberg:

»I det sidste år, er kompleksiteten af problemer vi har set oversteget vores igangværende proces med at styre fællesskabet,« og fortsætter:

»Det har vi set, når vi er kommet til at fejlklassificere hadefulde ytringer i politiske debatter på begge fløje - når vi har fjernet brugere og indhold, der burde have været blevet tilgængelige, og lade indhold, der var hadefuldt blive tilgængeligt, selvom det skulle have været fjernet.«


pix-Databeskyttelse


Det sociale medie skal i fremtiden sætte ind overfor at leve op til sit ansvar som budbringer af information til befolkningen. Og netop denne rolle som formidler af information til brugerne fylder meget i manifestet, da det er en af de roller, mediet har fået, som er blevet debatteret flittigt.

blog


Den norske avis Aftenpostens chefredaktør, Espen Egil Hansen, skrev den 8. september 2016 et åbent brev til Zuckerberg, hvori han tiltalte ham, som »verdens mægtigste redaktør«. Det blev ligeledes gjort i sammenhængen med Facebooks ”redaktionelle beslutning” om at tage billedet fra Vietnam-krigen ned.

Der har førhen været spekulationer omkring, om Mark Zuckerberg har ambitioner om at træde ind i politik. Dette manifest har fået rygterne til at spire igen, fordi det i sin udformning meget politisk og kunne minde om Facebooks version af et forfatningsskrift. Mark Zuckerberg har dog tidligere afvist at skulle have nogen planer om at træde ind i politik.

pix-Facebook

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Frem mod sidste runde i det franske præsidentvalg er Sampension særlig opmærksom på faktorer, der kan ryste eurozonen.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen