Del : SMS

Facebook overrasker trods tab

pix-Facebook under lup
Der er stort fokus på Facebooks evne til at tjene penge på mobilmarkedet, og det ser tilsyneladende ud til, at det lysner noget. Foto: Thomas Hodel, Reuters/Scanpix

Det går væsentligt bedre med indtægterne fra Facebooks smertensbarn, mobilerne. Men selskabet bløder millioner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ganske usædvanligt kunne de hårdt prøvede aktionærer i det sociale netværk Facebook i går gå i seng med et smil på læben. Netværket har siden sin børsintroduktion i maj stort set blødt værdi konstant, men i går sprang aktierne hele 13 procent opad, efter at selskabet havde fremlagt tal for tredje kvartal. Det skete på trods af et tab på 59 mio. dollars i kvartalet.

Facebook, der for nylig rundede en milliard brugere på sit sociale netværk, har været sen til at skabe en forretning på de mobile platforme, til trods for at brugerne i stærkt stigende omfang bruger deres smartphones til at gå på Facebook frem for netværkets webbaserede tjeneste. Det har skabt bekymring hos investorerne for, om Facebook nogensinde ville være i stand til at skabe indtægter fra de smarte mobiler, men i går kunne selskabets stifter og administrerende direktør, Mark Zuckerberg, afsløre, at Facebook i 3. kvartal hentede 14 procent af sit annoncesalg fra mobile platforme.

Tab trods øget omsætning

Tabet på de 59 mio. dollars kommer til trods for, at Facebook øgede omsætningen ganske markant i forhold til samme kvartal sidste år. Sidste år hentede selskabet 954 mio. dollars hjem i omsætning i tredje kvartal, mod 1265 mio. dollars i år.

Af disse stammer 150 mio. dollars fra salg af annoncer på mobile enheder, og flere analytikere reagerer positivt på udsigten til, at Facebook så småt er ved at få knækket den mobile nød. Selskabet har tabt 40 mia. dollars i værdi siden sin børsnotering i maj.

Facebook begrunder tabet i kvartalet trods den store omsætningsfremgang med skattemæssige forhold.

Det sociale netværk møder stadigt stigende modstand fra alverdens regulatorer, og i øjeblikket arbejder EU med ny regler, der vil stille stærkt øgede krav til selskaber som netop Facebook. Også i USA er Facebook nu underlagt stram kontrol fra myndighederne efter flere sager, hvor Facebook har gjort folks personlige oplysninger offentlige, selv om brugerne havde angivet oplysningerne som private.

Samtidig møder Facebook konkurrence fra nye fænomener som Pinterest, Googles sociale netværk - og måske på længere sigt også Microsofts lidet kendte sociale netværk, so.cl.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere