Del : SMS
Berlingske Business

Facebook oppe at ringe

FACEBOOK/
Den mobile platform har været en akilleshæl for Facebook, lige siden man gik på Nasdaq i maj 2012. Foto:

Verdens største sociale netværk mener endelige at have fået bugt med sin akilleshæl, mobilmarkedet

Artiklen fortsætter under annoncen

Overskuddet faldt, men alligevel var der mestensdels positive toner efter Facebooks seneste kvartalsregnskab onsdag.

Det skyldes dels, at verdens største sociale netværk overgik forventningerne med hensyn til omsætning, der beløb sig til 1,6 milliarder dollar i sidste kvartal, en stigning på 40 procent i forhold til samme periode året før.

Det vakte imidlertid endnu større begejstring, at 23 procent af annonceomsætningen nu kommer fra annoncer på den mobile platform, mod kun 14 procent året før.

Den mobile platform har været en akilleshæl for Facebook, lige siden man gik på Nasdaq i maj 2012. Allerede i børsprospektet påpegede Facebook at man stod svagt på den mobile platform, som brugerne flokkes til i stadig større tal.

For enheden er mobil og har en mindre skærm, er annoncevilkårene nogle helt andre end på det traditionelle pc-baserede internet, og det skifte har Facebook haft svært ved at håndtere.

Med de nye tal, hvor næsten en fjerdedel af pengene nu altså kommer fra den smartphones og tablets, mener Facebook at have styr på sagerne. "I dag er der ingen tvivl om, at Facebook er en mobilvirksomhed," sagde stifteren Mark Zuckerberg i et telefonmøde med investorer.

Der var da også kritiske røster som analytikeren Richard Greenfield fra BTIG Research. Han siger til Wall Street Journal, at væksten i mobilannoncer ikke er kraftig nok for at kunne følge med annoncekronerne.

Facebook fortæller, at 680 millioner brugere månedligt bruger netværket via smartphones, en stigning på 57 procent i forhold til året før.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere