Del : SMS

Europa er mæt på mobiler, men forbruget eksploderer

Businessman With His Smartphone

Om seks år vil mobil- og datatrafikken i Europa være ni gange højere end i dag. De kommende 5G-supermobilnet skal sørge for, at det hele ikke bryder sammen, og samtidig skal de sørge for, at verdens CO2-forbrug kommer ned.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er snart ikke mange tilbage i Europa, som ikke allerede er udstyret med en mobiltelefon. I de kommende år kommer der derfor kun yderst få flere mobilkunder til. Til gengæld eksploderer mobiltrafikken, så de nye 5G-supermobilnet skal være på plads til at tage presset, når biler, vaskemaskiner, varmesensorer, elektriske pærer og milliarder af andre dimser også skal bruge en internetforbindelse.

»Vi står ikke længere over for netværkssamfundet, hvor alt skal kobles på. Vi har taget et kæmpe skridt ind i det. I dag er der lige så mange mobile abonnementer, som der er mennesker på kloden: 7,4 milliarder - et vanvittigt tal. Og hvert sekund kommer 22 nye mobile bredbåndsabonnementer til. Det seneste år er trafikken på mobilnettene steget med 65 procent,« siger René Skytte Christoffersen, strategisk direktør for den svenske mobilgigant Ericssons danske afdeling.

pix-Uden hænder

Få flere telefoner - kæmpe mængder mobiltrafik

Europa har nået et mobilt mætningspunkt, viser den halvårlige udgave af »Ericsson Mobility Report« baseret på, at omkring 40 procent af verdens mobiltrafik suser gennem udstyr fra Ericsson, som er verdens største mobilleverandør. I dag kan der tælles 1,14 milliarder mobilabonnementer i Europa, men over de næste seks år vil dette tal kun vokse med en procent om året, så der i 2021 vil være 1,25 milliarder mobilabonnementer. Langt flere - nemlig 880 millioner mod i dag 550 millioner - vil dog til den tid have en smartphone med de ekstra funktioner og muligheder, som det indebærer, mens kun 250 millioner i 2021 vil have en almindelig telefon mod i dag dobbelt så mange, 500 millioner.

Smartphonetelefoner giver lettere adgang til Internet, og de mange flere af slagsen vil få datatrafikken til at eksplodere med anslået 40 procent om året. I dag bruger en europæer i gennemsnit 1,8 gigabyte data om måneden, hvilket understreger, hvorfor det er en gratis omgang, når teleselskaberne i forsøget på at kapre kunder fra hinanden lægger mere data i den månedlige telepakke. Meget få når nemlig op på de 12 eller 15 gigabyte, som følger med, og som de betaler for. I 2021 forventer Ericsson dog, at hver smartphone vil forbruge 13 gigabyte data, og den samlede mobiltrafik vil være ni gange højere end i dag, nemlig en stigning fra i år 1,2 exabyte (et ettal med 18 nuller bagefter) til 11 exabyte hver eneste måned. Allerede nu tilgår tre af fire internetbrugere i Europa nettet med mobilt bredbånd, altså en god mobilforbindelse, fra en telefon, en tavle-PC eller en bærbar PC med mobilmodem.

Billige abonnementer og udstyr, der er til at betale, driver udviklingen frem. Samtidig varierer udbredelsen af 4G-/LTE-mobilnet, som har højere datahastigheder end 3G-nettene, der stadig er mest udbredt i Europa.

»Omkring 50 procent af den samlede datatrafik i mobilnettene er film, og den vil stige til 70 procent i 2021. Samtidig kommer selvkørende biler, fjernstyret mineudstyr og alt med »smart-« foran på nettet. Her skal 5G være det teknologiske fundament under det smarte samfund. Det bliver ikke bare et teknologiskift men et fundamentalt skift i, hvad vi bruger nettet til,« siger René Skytte Christoffersen fra Ericsson.

Ifølge ham var Norden »blandt frontløberne på 3G- og 4G-mobiltelefoni«.

»Store virksomheder som Volvo og Scania går nu ind i 5G, hvilket peger i retning af, at Norden kan blive foregangsregion på 5G. Det er tydeligt begyndt at summe,« siger Ericsson-direktøren tilfreds, for det giver europæiske virksomheder eksportmuligheder at være først.

pix-5G

Skærer ned på CO2-udslippet

Den nye teknologi er ikke bare hurtigere med hurtigere reaktionstider, når data skal fragtes rundt, så de selvkørende biler ikke støder sammen. Den nye teknologi sparer samtidig energi.

»Netværkene bliver stadig mere energieffektive. I dag står IT- og telekommunikationsverdenen for sammenlagt 1,6 procent af det samlede udslip af drivhusgasser. Trods den voldsomme udvikling af mobilteknologien frem mod 2021 vil dette kun være steget til 2,0 procent, men samtidig regner man med, at den nye teknologi vil kunne bidrage til at sænke det samlede udslip af drivhusgasser med 15 procent i 2030. I dag kræver det to kilowatttimers strøm at producere en gigabyte data. I 2021 vil energiforbruget være nede på 0,25 kilowatttimer for en gigabyte data, så alt det med »smart-« har et grønt element i sig,« konstaterer René Skytte Christoffersen tilfreds.

Men trods de mange muligheder er det stadig gammeldags tale og det at sende og modtage SMS-tekstbeskeder, der topper listen over daglige sysler ved telefonen. Først på tredjepladsen kommer det at komme på nettet, og fjerdehøjeste anvendelse har e-mails, viser Ericssons tal. Der er dog forskel på, hvad man er mest til, afhængigt af ens køn. Mænd er hurtigere til at tage nye tjenester til sig og henter oftere nye applikationer til telefonen. Når applikationerne bliver mere udbredt, mindskes forskellen i brug mellem mænd og kvinder.

06BUS20150303-164751-35g.jpg

TV-vanerne ændres markant

Til gengæld forstår kvinderne langt bedre at udnytte de teknologiske muligheder til at få arbejde og privatliv til at fungere. Interessen for at arbejde hjemme- eller udefra er 1,5 gange højere for kvindelige forretningsejere og kvinder i højere stillinger end for deres mandlige modparter. Og så er kvinderne bedre til at skille arbejde og privatliv.

Indkøbet af alle former for elektronisk isenkram til at skrive på, tale i, se på eller styre hjemmet med fortsætter med at vokse stille og roligt og uden afgørende hop opad. Faktisk er det kun antallet af smart-TV-apparater, som ifølge Ericssons tal er gået let tilbage fra 2014 til 2015.

Og netop den stigende udbredelse af udstyr, som kan kobles på nettet og - i mange tilfælde - kan bruges til at se noget på, er ved at ændre afgørende på vores TV- og filmvaner. 24 procent af alle europæere streamer i dag dagligt indhold fra Internet. Det kan være et kort filmklip på den Google-ejede netfilmtjeneste YouTube over en spillefilm på Netflix, HBO eller YouSee Play til at se TV-Avisen og andre TV-udsendelser fra de nationale TV-stationer direkte over nettet eller efterfølgende se dem fra TV-arkivet. 50 procent gør det mindst en gang om ugen.

Halvdelen af europæerne bruger telefonen til at se filmindhold hver uge, og de unge er flittigst. Teenagere bruger omkring 25 procent af al den tid, som de ser film og TV, på telefonen. Den nyeste tendens er, at flere og flere skifter skærm undervejs, altså typisk begynder ved den lille mobilskærm og - når de kommer hjem - fortsætter på enten en tavle-PC med større skærm eller direkte på TV-skærmen, som er koblet til nettet.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere