Berlingske Business

EU-razzia mod elektronikgiganter

pix-EU-flag
En række store elektronikproducenter fik i denne uge deres kontorer ransaget af EU for at finde beviser på ulovligt samarbejde. Arkivfoto: Olivier Hoslet, EPA/Scanpix Foto:

Store elektronikproducenter mistænkes for aftalt spil for at presse priserne i vejret.

Artiklen fortsætter under annoncen

EUs konkurrencemyndigheder har gennemført en razzia mod kontorerne for en række af de helt store elektronikproducenter, der er i søgelyset for aftalt spil.

Hollandske Philips, tyske Metros Media-Saturn og sydkoreanske Samsung bekræfter, at de er blandt de selskaber, der blev ransaget som led i formodningerne om overtrædelse af konkurrencereglerne. Alle tre selskaber understreger, at de samarbejder med EU-Kommissionen, oplyser nyhedsbureauerne Reuters og Bloomberg.

Mistænkes for at skrue priser op

Kommissionen meddelte torsdag, at den har ransaget adskillige selskaber, som producerer og sælger forbrugerelektronik, fordi disse mistænkes for at arbejde sammen for at begrænse salget af visse varer over nettet for på den måde at skrue priserne i vejret.

Selve razziaen fandt sted 3. december men er først kommet frem nu.

EU undersøgte onlinesalget i 2009 og har sideløbende en sag kørende mod amerikanske Apple for at finde ud af, om Apple - som flere forhandlere anonymt har sagt - stiller helt særlige krav, hvis man ønsker at forhandle Apple-produkter.

Sager mod Amazon indstillet

De britiske og tyske konkurrencemyndigheder indstillede i november undersøgelser af internetgiganten Amazons salg.

Razziaer af denne slags er ikke altid bevis på, at der faktisk sker lovovertrædelser, eller at det senere fører til bøder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen