Del : SMS
Berlingske Business

EU frygtede uskreven prisaftale mellem TDC og Telia/Telenor

18BUSMedie-Vestager-gaar-i-.jpg
Det er første gang Margrethe Vestager, der er EUs konkurrencekommisær, har sagt nej til en telefusion. Foto: Torkil Adsersen/Scanpix

Konkurrencekommissær Margrethe Vestager var klar med forbud mod Telia-/Telenor-fusionen, fordi hun frygtede, at TDC og »Telianor« i fællesskab ville sætte priserne op, og at det skulle brede sig til Sverige og Norge.

Artiklen fortsætter under annoncen

Angsten for, at to kæmpe mobilselskaber i Danmark kunne finde på i fællesskab at tvinge priserne op, og for at det skulle brede sig til Sverige og Norge, fik EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, til at sætte hælene i over for den fusion, som Telia og Telenor selv forpurrede ved 11. september at trække sig, inden der kom et EU-forbud mod den.

Det fremgår af materiale fra EU-Kommissionen, som siden april 2015 har undersøgt konkurrencesituationen på det danske marked, hvor konkurrencen på mobilområdet er størst i Europa med lave priser, mange valgmuligheder for kunderne og med den nyeste mobilteknologi, 4G/LTE, som standard.

Hvad der bekymrede Margrethe Vestager og hendes folk, var, at Telia og Telenor samlet »ville have kombineret to nære konkurrenter og skabt den største mobiloperatør i Danmark«. Det »ville have skabt en højst koncentreret markedsstruktur« med Telia/Telenor og TDC som to lige store spillere og med »3« på fløjen som den lille.

phone

Bekymret for koordinering

»Undersøgelsen så også på bekymringerne for en koordinering mellem det fusionerede selskab og TDC om blandt andet prisen,« fremgår det af papirerne.

Desuden var der bekymringen over »mulige afsmittende effekter på det svenske og norske mobilmarked, især via Telias og Telenors tilbud til tværnordiske erhvervskunder«. Endelig tvivlede EU på Telias og Telenors lovning på, at en fusion ville medføre øgede investeringer.

»Undersøgelserne har så langt ikke syntes at vise, hvordan disse (investeringerne, red.) ville materialisere sig, men at goderne for forbrugerne ved potentielt øgede investeringer ville kompensere for de forventede prisstigninger, som tabet af konkurrence medførte,« hedder det med henvisning til, at Telia og Telenor allerede har slået deres mobilnet i Danmark sammen.

Derfor krævede Margrethe Vestager, at »der skal skabes en fjerde mobil netværksoperatør«, hvis Telia og Telenor skulle have lov til at gå sammen.

Af de over 110 forskellige teleselskaber i Danmark lejer det store flertal sig ind på et af de tre eksisterende, landsdækkende mobilnet – ejet af TDC, Telia/Telenor og »3«.

Telia-/Telenor-fusionen var Margrethe Vestagers første fusion på teleområdet og den første, der ikke er blevet til noget.

pix-Telianor-ledelse

Senioraktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets Equities under Danske Bank konkluderer, at EUs konkurrencemyndigheder (»DG-Competition«) øjensynligt har vundet over EUs telemyndigheder (»DG-Connect«): »DG-Com står over DG-Connect, som de senere år har talt for europæisk konsolidering for at sikre Europa konkurrenceduelighed mod USA og Asien i den digitale verden. Fredag (hvor fusionen blev afblæst, red.) dokumenterede, at lokal konkurrence står over disse overordnede brancheambitioner i EU.«

TV: Nu bliver dit mobilabonnement dyrere

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere