Berlingske Business
LIVE
16:15 Carlsberg-konkurrent får grønt lys til at overtage britisk pubkæde

Et password til at afløse de andre

Flere og flere medarbejdere rundt omkring skal holde styr på et stigende antal adgangskoder (passwords) for at kunne passe deres

arbejde, og det giver problemer.


For medarbejderne, fordi de skal huske dem. For sikkerheden, fordi en del skriver koderne på

et stykke papir med risiko for, at uvedkommende kan læse dem og misbruge dem. For virksomhedens it-folk, fordi de skal hjælpe medarbejdere

i gang igen, når de har glemt en kode.


Stigningen i kodernes mængde sker i takt med, at lokale netværkstjenester og

internet bliver stadigt vigtigere som daglige arbejdsredskaber. Det betyder bl.a. koder for at få netværksadgang, adgang

til erhvervsapplikationer og databaser samt til diverse sites på nettet.


En vej ud af problemet er at indføre en

såkaldt single sign-on-løsning. Den betyder, at en bruger kun skal identificere sig én gang for at få adgang

til alle de ting, vedkommende er berettiget til. Teknisk set eksisterer alle de andre adgangskoder stadigvæk, men de ligger "nedenunder"

og håndteres automatisk af single sign-on-løsningen. Den holder styr på kode-sværmen som en integreret del

af den enkelte brugers netværksprofil.


Ifølge markedsanalysebureauet IDC udgør single sign-on-teknologien

en væsentlig del af det internationale sikkerhedsmarked, som IDC estimerer vil vokse til 78 mia. kr. inden 2005.


Verdens

førende leverandør på området er ifølge IDC Novell med en markedsandel, der i 2001 var på 30

pct.


Nu mener det danske Novell-selskab, at der er basis for en udvidelse af det danske marked for disse løsninger, og

det støtter sig til en undersøgelse, som det har ladet foretage i form af spørgsmål til it-folk i en række

virksomheder.


- Hvis en virksomhed ønsker sig ekstra sikkerhed, kan en single sign-on løsning kombineres med andre

foranstaltninger, f.eks. identifikation via en enhed, der kontrollerer brugerens fingeraftryk, eller ved stemmegenkendelse. Hvem vil

ikke hellere sige sit navn i en mikrofon én gang end at skulle holde styr på 20 adgangskoder, siger Mette With Petersen,

adm. direktør for Novell Danmark.



Fingeraftryk

Nordisk Simplex, der producerer svejsede stålrør, er

en af de danske virksomheder, der i nær fremtid tager teknologien fra Novell i brug.


Her vil den blive kombineret med scanning

af de 130 medarbejderes fingeraftryk. På den måde har hver medarbejder en unik nøgle til alle lokale og internet-baserede

netværksservices. Løsningen skal implementeres af QualityNET Aps.


- Mange af vores medarbejdere er ofte væk

fra skrivebordet i længere tid. Når de kommer tilbage, har en del af dem glemt deres adgangskoder. Det bruger vi meget

tid på. Den nye løsning vil spare os både penge og tid, siger Jan Mortensen, der er it-ansvarlig hos Nordisk Simplex.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen