Del : SMS
Berlingske Business

Et dansk Facebook eller LinkedIn blev det ikke til

29BUSgroupcare.jpg
Stifterne af den sociale platform Groupcare lukker efter mange års tro tjeneste. De tre grundlæggere er fra venstre: Allan Mølgaard, Jesper Henrik Jensen og Esben Elmøe. ?Foto: Thomas Lekfeldt

Det danske, sociale netværk, Groupcare, der har haft over 850.000 brugere, lukkes nu ned som netværksportal.

Artiklen fortsætter under annoncen

Før Facebook. Før LinkedIn. Før Twitter. Før nogen havde noget begreb om, hvor kolossalt stort og profitabelt begrebet »sociale medier« med tiden ville blive, sad tre datalogistuderende i København og arbejdede på et projekt. Et projekt, som på mange måder ligner nogle af nutidens største IT-virksomheder som Facebook og LinkedIn.

INSTAGRAM/

Esben Elmøe, Jesper Henrik Jensen og Allan Mølgaard var midt i tyverne, da de i slut­halvfemserne arbejdede på netværksportalen Groupcare. Egentlig var det et projekt på Handelshøjskolen, men da de tre iværksættere viste det frem til erhvervsfolk, som viste interesse for projektet, fik de blod på tanden.

De tre lancerede Groupcare i 1999. Forinden havde de hver især skudt 50.000 kroner i projektet og levede derudover af deres SU og SU-lån. Halvdelen af de penge gik til en server, der skulle håndtere den nye portal. Selve serveren lød på 200 megabyte og havde ikke mere regnekraft, end en telefon har i dag.

Svært at følge med

Det blev dog hurtigt svært at følge med efterspørgslen, da brugerne meldte deres ankomst. I første omgang da Dansk Lægeforenings 10.000 medlemmer blev indlogeret på siden, og siden da 30.000 brugere fra udlandet oprettede sig som brugere efter snedigt, digitalt lobbyarbejde på den konkurrerende side, Yahoo Groups.

»Den større portal betød bare, at omkostningerne også steg, og på et tidspunkt blev vi nødt til at lukke for brugere uden for Danmark, fordi vores server ikke kunne følge med,« forklarer Esben Elmøe.

15BUSFalcon.jpg

Den store interesse fra brugerne betød imidlertid ikke, at de tre bagmænd skovlede penge ind.

»Der var ikke tale om et liv med limousiner og dyr champagne. Snarere en kælderlejlighed på Amager med et skrivebord fra IKEA,« forklarer Jesper Henrik Jensen, en af de tre stiftere.

Da Groupcare var på sit højeste i 2006, havde virksomheden en omsætning på 28 millioner kroner og et overskud på mellem to og tre millioner kroner. Samtidig havde Groupcare 30 ansatte i Bangladesh.

Markedet ikke klar

At Gruopcare aldrig blev hverken Facebook eller LinkedIn, er der ifølge de tre flere grunde til.

»Det var aldrig tanken, at individet skulle i fokus på samme måde, som man ser på eksempelvis Facebook i dag. Det handlede i langt højere grad om, at man havde mindre netværk, hvor man kunne skrive beskeder og have debatter kørende. Vi havde slet ikke fantasi til at forestille os, at de sociale netværk ville handle så meget om enkeltpersoner,« forklarer Allan Mølgaard.

FACEBOOK

En anden hindring var, at der var en meget snæver teknisk forståelse i markedet. Her skulle de tre bag Groupcare overbevise et dansk venturemarked, der ikke var særlig modent, til at skyde penge i projektet. På det tidspunkt var det svært at forklare investorerne om fortræffelighederne ved »social media«. En af investorerne, der dog valgte at investere i Groupcare, var Advice Netværk A/S.

Endelig var der selve timingen.

»Vi lancerede Groupcare i 1999. Det var før, IT-boblen bristede, og det betød en hel del. I 2001 tjente vi hele året lige så meget på annoncer, som vi gjorde på en enkelt måned året før,« forklarer Allan Mølgaard, der hæfter sig ved, at det formentlig havde set meget anderledes ud, hvis de havde lanceret Groupcare i 2001 eller 2002.

Groupcare fortsætter

De tre bagmænd forlod i løbet af nullerne løbende virksomheden. En i 2003, en i 2006 og den sidste i 2007. Det betyder dog langt fra, at selve virksomheden Groupcare er lukket.

Nedlukningen af den gamle Groupcare.dk-portal sker, fordi Groupcare A/S i 2012 lancerede et nyt og mere tidssvarende community til danske foreninger, virksomheder og privatpersoner.

Groupcare A/S lever videre båret af det nye Groupcare Community og en række IT-løsninger og services til danske foreninger og medlemsorganisationer.

Artiklen fortsætter under billedet
Groupcare
Det danske, sociale netværk, Groupcare, der har haft over 850.000 brugere, lukkes nu ned som netværksportal.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere