Del : SMS
Berlingske Business

Et billede siger mere end tusind tal

JAPAN-QUAKE/
Foto:

Visualisering af big data er en fremadstormende disciplin, der efter sigende byder på det mest sexede job i det 21. århundrede.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vi er på vej ind i en dataintensiv tid, fænomenet benævnes ofte big data, og nye industrier dukker op. En af de mest dynamiske er visualisering, hvor de mange data fra nær og fjern behandles og ikke mindst præsenteres i letforståelige formater. Det er Excel plus PowerPoint tilsat realtid med en pæn portion kreativitet oveni.

Disciplinen hører til Business Intelligence (BI), og er en af årsagerne til væksten i dette marked.

»Datavisualisering er en vigtig del af BI, og en af de ting, der trækker markedet. Det gælder om at hive materien af data ud og præsentere den i et forståeligt format. Netop gennem visualisering er det lettere at forholde sig til de relevante tal,« siger analysechef Anders Elbak fra researchfirmaet IDC.

03busDigi-Mercedes-Benz-S55.jpg

Visualisering af data kræver vidt forskellige kompetencer i samme person, siger partner Jens-Jacob Aarup fra det danske BI-firma Inspari.

»For det første skal man kunne håndtere og forstå data, dernæst skal man være i stand til at sætte sig ind i forretningen, og endelig er der præsentationen, hvor der skal tænkes i billeder, budskaber og storytelling.«

Professionen har ikke endnu ikke noget dansk navn, men går under betegnelsen »data scientist« og er et fag, man lærer hen ad vejen.

»Alle i firmaet har forstand på data, men vi har samtidig kurser for både medarbejdere og eksterne om, hvad den menneskelige hjerne kan opfatte af former, farver og dybder. Vi arbejder sammen med reklamebureauer for at lære af dem, men også for at give dem noget at vores ekspertise,« fortæller Jens-Jacob Aarup.

IT-virksomheder ansatte

Data scientists er en vigtig del af fremtiden, mener Harvard Business Review, der har udnævnt faget til »det mest sexede job i det 21. århundrede«. Det skyldes ikke mindst, at mængden af data vil fortsætte med stige eksplosivt, blandt andet takket være en anden trend, »Internet of Things«, hvor stadig flere hverdagsobjekter udstyres med digital teknologi.

Foreløbig er det et marked under opbygning, siger Anders Elbak fra IDC.

»Der er mange spillere og ikke meget standardsoftware.«

Markedet er lige nu delt op i de store softwarevirksomheder, der leverer visualisering som en integreret del af en løsning, samt de specialiserede virksomheder med enkeltstående løsninger. I sidstnævnte kategori finder vi den nok mest kendte virksomhed inden for faget, Nasdaq-noterede Tableau, samt svenskfødte Qlikview.

De to typer udbydere adskiller sig også, når det gælder salgsstrategi, forklarer Jens-Jacob Aarup fra Inspari, der benytter løsninger fra begge lejre. »De store spillere som SAP, IBM og Microsoft sælger via IT-afdelingen – den mere traditionelle vej. Spillere som Tableau og Qlikview sælger derimod direkte til medarbejderne og får på den måde udbredt værktøjet.«

Datavisualisering kan imidlertid også have sine begrænsninger. For eksempel giver det mest mening for virksomheder med komplekse produkter, mener en af veteranerne inden for faget, amerikanske Bill Shander, der peger på Coca-Cola som en virksomhed med et begrænset udbytte. Det er Jens-Jacob Aarup fra Inspari ikke enig i.

»Selv om der er tale om et relativt enkelt produkt, er der stadig masser af parametre at undersøge, ikke mindst for en så global virksomhed som Coca-Cola.«

24BUSBredbaand.jpg

Hos smykkefirmaet Pandora er præsentation en vigtig disciplin, også når det gælder data.

»Der er virksomheder, som bruger masser af penge på data warehouses, og så giver man en datamand en halv time til selve præsentations­laget. Men det er jo dér, det rammer forretningen. Og det er der, vi bliver bedre. Man er nødt til at få præsentations­laget til at ramme de unikke brugere, man har som målgruppe,« siger business analyst Lars Schultz Hansen.

Derfor har man arbejdet målrettet med visualiseringsteknikker som en vigtig del af Business Intelligence.

»Vi tænker meget i målgrupper, budskaber og oplevelser for modtageren. Vi har grafikere ind over og bruger erfaringerne fra webdesign, hvor man arbejder med at optimere brugeroplevelse. Det er lettere for den menneskelige hjerne at aflæse en tegning end en masse tal,« forklarer Lars Schultz Hansen.

Datavisualisering indebærer efterhånden en række forskellige opgaver hos Pandora.

»Det bliver bredere og bredere. Det kan være salgstal fra butikker eller en landechef, der er ude efter nogle trends på et marked. Det kan også være klassisk finansiel rapportering, hvor vi tager det eksisterende materiale og forbedrer præsentationen. Det lyder simpelt, men det er ret vigtigt at finde ud af, hvad målgruppen har brug for.«

En af de helt store gevinster ved datavisualisering er ifølge analysefirmaet Gartner demokratiseringen af data, der nu ikke længere er forbeholdt en snæver kreds af ledere og eksperter. Den pointe kan Lars Schultz Hansen godt genkende.

»Vores kolleger opdager pludselig, at de kan spare enormt meget tid ved at anvende vores BI-løsninger i deres analysearbejde, ofte flere dage om måneden.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere