Del : SMS
Berlingske Business

Epokegørende teknologier kan blive allemandseje i 2016

CLIMATECHANGE-SUMMIT/
Deltagere i World Climate Change Conference 2015 (COP21) prøver de såkaldte Virtual Reality headset. FOTO: REUTERS/Stephane Mahe Foto:

3D-printere, intelligente apparater og nye betalingstjenester. Teknologierne findes allerede og er nu modne til, at de store spillere som HP, IBM og Facebook er klar til at gøre dem til allemandseje i 2016.

Artiklen fortsætter under annoncen

For tre år siden kunne danskerne ikke overføre penge via mobiltelefonen. For halvandet år siden var der ikke noget alternativ til taxikørsel. Som aldrig før bliver der vendt op og ned på den hverdag, vi kender – i et tempo, der ikke er set tidligere.

MobilePay og Uber er for alvor blevet store i den senere tid, hvor den teknologiske udvikling har skabt fundamentet for forandringer i vores verden. Og hold godt fast, for udviklingen fortsætter i stigende fart.

enter
LÆS MERE : Klar til 2016?

Kendetegnende for alle nybrud er, at teknologierne er på plads, længe før løsningerne for alvor bliver udbredt. Det kræver nemlig, at de rette omstændigheder er til stede, og at de etablerede brancher tager hånd om udbredelsen.

I 2016 mener flere eksperter, Berlingske har talt med, at særligt tre områder vil blive omvæltet af denne eksponentielle udvikling.

3D-printer: Fra niche til masseproduktion

Den har været her i 30 år, men 3D-printeren har stadig sit kommercielle gennembrud i industrien til gode. Printteknologien har nemlig indtil nu været for langsom, for dyr og for avanceret at bruge.

I løbet af 2016 lancerer verdens største PC- og printerproducent, Hewlett-Packard (HP), imidlertid en 3D-printer, der kan printe ti gange hurtigere end lignende produkter på markedet til en markedspris på under en halv million kroner. Og det efterlader blandt andre IT-ekspert og medstifter af Innovation Lab Preben Mejer med store forventninger om en revolution på området.

aq

Hidtil har 3D-printerne primært været brugt på hobbybasis eller til niche­produktion, som hos cykelleje-producenten Ceramic Speed i Holstebro. Her har de i samarbejde med Teknologisk Institut i Aarhus fundet ud af at vægtoptimere to små gearhjul, der indgår i gearskifteren på en racer­cykels baghjul.

Ved at 3D-printe tandhjulene i stedet for at fræse dem ud af titaniumstave kan de nemlig fremstilles hule og dermed 25 procent lettere end almindelige gearhjul.

Og det er nogenlunde så langt, 3D-print til masseproduktion er nået i Danmark. Det har taget Ceramic Speed fire år at udvikle og gennemteste fremstillingen af det 3D-printede gearhjul, som sælges dobbelt så dyrt som de konventionelt fremstillede. Metoden er nemlig omkostningstung, da tandhjulene stadig skal efterbearbejdes, når de kommer ud af printeren, forklarer Ceramic Speeds direktør, Martin Banke.

18BUSDavid-Roberts-og-Ramez.jpg

For selv om flere vidensinstitutioner råder over avancerede 3D-printere, er det dyrt at implementere i eksisterende produktioner, og der er stadig et stykke vej, før printerne står ude på værkstederne.

HPs lancering kan dog meget vel sætte gevaldig fart under den udvikling. Ifølge Preben Mejer er HP netop den store spiller, der har manglet for at sætte fart under udviklingen og konkurrencen på 3D-området. Han mener, at lancering vil være med til at udbrede 3D-produktion først i industrien og siden inden for almindelig forbrugerelektronik.

Og så er det ikke længere kun to gearhjul, men potentielt set hele cyklen i Holstebro, der kan 3D-printes.

»3D-printere ligger ikke under juletræerne i 2016, men der ligger helt givet gaver, som er lavet af en 3D-printer,« siger Preben Mejer.

18BUSUS-AUTO-ELECTRIC-TESLA.jpg

Sundhedstjek: Konsultation i hjemmet

Ifølge teknologieksperterne, som Berlingske har talt med, byder 2016 også på store gennembrud i sundhedsvæsenet. Vores sundhed vil blive automatiseret og monitoreret, således at lægen pr. automatik kommer på besøg i hjemmet, hvis vi bliver alvorligt syge. Årsagen er, at lægerne får mulighed for at fjernovervåge danskernes sundhedstilstand.

»Det er i dag muligt at låne en blodtryksmåler med hjem fra lægen, men om kort tid vil det være sådan, at data automatisk lagres, så du bliver gjort opmærksom på, at noget er galt, hvis dit blodtryk stiger eller falder,« siger IT-ekspert Preben Mejer, som mener, at intelligente computersystemer vil give lægerne »superkræfter« i 2016.

pix-Elon Musk

Blandt andet er det hans forventning, at den amerikanske IT-gigant IBM i løbet af i år vil sætte skub i de teknologiske muligheder. Det er IBM, der står bag fænomenet »cognitive computing«, hvor IT-systemer kan tillære sig ny viden, som mennesker kan kommunikere med.

Så sent som i december annoncerede IBM et samarbejde med Novo Nordisk baseret på Watson Health Cloud, som er en udviklingsplatform for løsninger inden for sundhedsområdet. IBM Watson har på internationalt plan data liggende fra over 70 millioner personer og repræsenterer en ny æra inden for computeranvendelse, da platformen er i stand til at analysere store mængder af data for at afdække mønstre og viden, der generelt i sundhedsvæsenet skal hjælpe det kliniske personale med at stille mere individuelle diagnoser.

Big Data

»Der er ingen tvivl om, at cognitive computing seriøst begynder at komme i 2016, fordi IBM bruger en masse krudt på det og er i gang med mange forskellige projekter i Danmark. Det går fra at være abstrakt og noget, der kommer en skønne dag, til at blive en del af vores hverdag lige om lidt. Teknologien vil først slå igennem på områder, som har en stor samfundsmæssig betydning, og derfor er sundhedssektoren helt oplagt,« siger Preben Mejer.

Digital betaling: Det store slag

Det tog Danske Bank ti år at nå op på en million brugere af sin onlinebank, mens det tog under ét år at nå en million brugere på MobilePay. Udviklingen sker eksponentielt, og i dag har MobilePay over 2,6 mio. registrerede brugere. I Danske Bank er man dog ydmyg over at have indtaget førerpositionen på mobilbetalingsmarkedet, for banken ved godt, at førstepladsen måske kun er til låns, da internationale giganter som Apple, Google, Facebook og Samsung ånder dem og landets øvrige banker tungt i nakken.

Bang & Olufsen opnåede et resultat før skat på minus 118 mill

I USA og Storbritannien har Apple allerede lanceret sin mobilbetalingstjeneste Apple Pay, mens Samsung har oplyst, at deres satsning, Samsung Pay, vil blive lanceret i Europa og Kina i år.I foråret 2015 vakte Facebook opsigt, da de med deres Messenger-app gjorde det muligt for amerikanerne at overføre penge mellem venner, og det er formentlig kun et spørgsmål om kort tid, før det også vil være muligt for danskerne at overføre penge via Facebook.

Konkurrenter på lur

De mulige konkurrenter til MobilePay og Swipp har således længe ligget på lur, og ifølge professor på Institut for IT-ledelse på CBS Jan Damsgaard går giganterne for alvor til angreb i 2016.

»Vi vil se, at internationale aktører om­sider begynder at lancere betalingstjenester i Danmark. Om det bliver Android Wallet eller Samsung Wallet, vi ser blive annonceret, er svært at sige, men for mange af de store spillere ligger det lige til højrebenet at gå ind på betalingsmarkedet, så de kan fastholde deres kunders loyalitet,« siger han.

teknik

I Danske Bank forventer man også, at de internationale spillere går til angreb i 2016.

»Jeg tror, at vi vil se tech-giganterne ramme Norden, hvilket betyder, at danske kunder vil blive tilbudt nye former for betalingsservices. Presset fra omverdenen gør, at alle banker kigger på det her og også vil komme på banen. Vi vil se en lang række digitale tiltag fra de traditionelle banker i 2016. Der er et ræs om at komme først på de forskellige områder,« siger Jesper Nielsen, chef for forretningsudvikling i Danske Bank.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere