Del : SMS
Berlingske Business

Enken efter Steve Jobs forsøger at bremse ny film

pix-Steve Jobs
Steve Jobs, der senest stod i spidsen for Apple fra 1997 til sin død i 2011, fortsætter med at skabe debat. En ny film tegner et mindre rosenrødt billede af manden bag succeser som iPhone, iPad og iPod. Arkivfoto: Shaun Curry, AFP/Scanpix Foto:

Afdøde Apple-topchef Steve Jobs kan fortsat skabe debat - nu med ny film, der går tættere på end tidligere, og som ifølge Jobs' enke viser manden som ond og umenneskelig.

Artiklen fortsætter under annoncen

En ny film om den afdøde Apple-medstifter og -topchef Steve Jobs har sat et slagsmål i gang, hvor Steve Jobs' familie har forsøgt at få ændret i eller helt stoppet filmen, der beskriver ham som ond og umenneskelig.

Filmen »Steve Jobs«, der får premiere på fredag, har kostet 33,5 millioner dollars at lave. Den bygger på Walter Isaacsons storsælgende biografi om Steve Jobs, der samarbejdede med forfatteren.

DOUNIAMAG-US-IT-TELECOM-INTERNET-APPLE-IPHONE

Bogen er dog ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal gennem de seneste måneder blevet kritiseret af både venner, tidligere kollegaer og Steve Jobs' afløser, Tim Cook. Den beskriver Steve Jobs og hans forhold til flere af de vigtigste personer i hans liv, heriblandt Apple-medstifter Steve Wozniak, marketingsdirektør Joanna Hoffman og datteren Lisa Brennan-Jobs, som Steve Jobs fik sammen med sin første kone..

Vil have filmen standset

Steve Jobs' enke, Laurene Powell Jobs, som Steve Jobs giftede sig med i 1991 og har tre børn med, mener, at filmen nedtoner Apple-topchefens betydning. Hun blev oprindelig tilbudt at deltage i filmprojektet, som Sony Pictures Entertainment satte i gang, men det afviste hun.

Siden har hun flere gange forsøgt at få filmen standset, skriver avisen med henvisning til gode kilder. Laurene Powell Jobs har ikke selv ønsket at kommentere forlydenderne.

pix-gammel apple

Steve Wozniak har været konsulent på filmen og skriver til Wall Street Journal, at »den handler om Jobs og hans personlighed«.

»Jeg mener, at den gør det fint,« lyder det fra den 65-årige Steve Wozniak, som i 1976 udviklede den første Apple I-computer sammen med Steve Jobs.

»Slumdog Millionaire«-instruktør står bag

Sony valgte af økonomiske grunde at opgive filmen, som TV-giganten Comcasts filmselskab, Universal Pictures, i stedet nu står bag. Instruktøren bag den prisbelønnede »Slumdog Millionaire«, Danny Boyle, og manuskriptforfatter Aaron Sorkin fra den kontroversielle 2010-film om Facebook og stifter Mark Zuckerberg, »The Social Network«, står i spidsen for filmen.

US-APPLE-QUARTERLY-EARNINGS-BUOYED-BY-STRONG-IPHONE-SALES

Steve Jobs, der var topchef for Apple fra 1997, døde 5. oktober 2011 af kræft, 56 år gammel. Der var nærmest officiel sørgestemning verden over, da han døde, og han blev forgudet for at have sat sit præg på den teknologiske udvikling.

Siden er billedet af Apple-topchefen blevet mere nuanceret, samtidig med at Apple er blevet verdens mest værdifulde selskab under ledelse af Tim Cook, som Steve Jobs selv udpegede som sin afløser.

Impressionistisk portræt - ikke et fotografi

»Steve Jobs«-filmen har Michael Fassbender i hovedrollen som Apple-topchefen. Instruktør Danny Boyle kalder filmen et impressionistisk portræt snarere end et fotografi.

»Sandheden ligger ikke nødvendigvis i faktaene men i fornemmelsen,« siger han til Wall Street Journal.

Filmen fik overvejende positive anmeldelser, da den blev vist ved en forpremiere i september.

TV: »Tim Cook er dygtigere end Steve Jobs«

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere