Del : SMS
Berlingske Business

Endomondo-stifter får ny hæderspris

pix-Mette Lykke
Mette Lykke er i dag international direktør for amerikanske Under Armour, som sidste år købte den danske løbeapplikation Endomondo. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt Foto:

Modet til at kaste sig ud i det nye og udholdenheden i at stå fast sikrede Mette Lykke, som sidste år solgte den populære løbeapplikation, den danske IT-verdens fornemste pris.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mod, vedholdenhed og succes. Det er baggrunden for, at en af medstifterne af den succesrige danske løbeapplikation Endomondo, Mette Lykke, torsdag aften fik den danske IT-verdens fornemste pris.

»Mette hædres med prisen for sit mod, stærke læsning af de centrale tendenser og sin vedholdenhed. Tre afgørende forudsætninger for at skabe en succesfuld virksomhed,« lyder dommerkomitéens begrundelse for valget.

Endomondo blev 4. februar solgt for 575 millioner kroner til den børsnoterede, amerikanske sportstøjsproducent Under Armour. Endomondo var blevet stiftet i 2007, hvor Mette Lykke selv forlod sit velbetalte konsulentjob hos McKinsey for at blive iværksætter sammen med medstifterne Jakob Jønck og Christian Birk.

25 års hæder

Mette Lykke modtog IT-Prisen 2016 på årsmødet i den største, danske IT-brancheorganisation IT-Branchen i Christian IVs gamle børsbygning i København. IT-Branchen samler omkring 90 procent af den danske IT-verden og har 350 virksomheder som medlemmer.

IT-Prisen, der er den største kollegiale hæder inden for den danske IT-verden, er nu uddelt i 25 år og gives til personer, der har stået bag nyskabelser i IT-verdenen. De seneste fire års modtagere er en af Danmarks helt store programmører, Anders Hejlsberg fra Microsoft, direktør for Digitaliseringsstyrelsen, Lars Frelle-Petersen, direktør i Sitecore, Michael Seifert, og - i 2015 - danskfødte Nicholas Francis, tyskfødte Joachim Ante og islandskfødte David Helgason, som i 2004 skabte en af de største computerspilsucceser, Unity Technologies, som i dag har 500 ansatte og 600 millioner brugere.

De to foregående års prisvindere er med til at udpege årets prismodtager, som ud over hæderen modtager en statuette som bevis.

Mette Lykke fik i september 2015 IT-Branchens nyindstiftede pris som årets kvindelige leder. Hun blev da betegnet som »en innovativ leder med begge ben solidt plantet på jorden« og »en rollemodel«.

»Det er ikke sådan, som folk tror, at man starter som tre unge fyre i en kælder, og et år senere har man ti millioner brugere,« sagde hun dengang til Berlingske.

Opskriften på succes: Hold ud!

Hendes opskrift på succes er en helt anden:

»Det handler mest om, at vi har fået sammensat et rigtigt godt hold, som gennem de seneste år har knoklet videre, når det så sort ud. Jeg tror, at jeg er relativt vedholdende. Da vi startede Endomondo, troede ikke mange på ideen, og der var flere større forhindringer: F.eks. var der endnu ikke GPS i telefonerne, som er forudsætningen for, at appen virkede, og der fandt endnu ingen appstore, hvor man kunne hente appen. Så bare det at få folk til at hente appen var en stor barriere - det skulle man næsten være ingeniør for at kunne. Den største bedrift er dog nok at vedblive at være iværksætter i de perioder, hvor det ikke gik så godt,« sagde hun.

Og det medfører nu, at hun får IT-Prisen.

»Med salget blev modet og vedholdenheden samtidig belønnet. Med en salgspris på 575 millioner kroner blev Endomondo den til dato højest betalte app i Danmark og både stiftere og medarbejdere forgyldt. Men Mette Lykke holder stadig ved Endomondo,« konstaterede dommerpanelet tilfreds.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere