Del : SMS
Berlingske Business

En U-vending for Nintendo?

NINTENDO WII_business
Foto:

Er konsolspil dødsdømte? Truslen kommer fra billige spil til smartphones og snart også fra spil, der strea­mes på dit TV. Nintendos nye spillekonsol – Wii U – kan være en af de sidste krampetrækninger fra de gamle spilgiganter, fremgår det af en artikel fra The Economist i Berlingske Business Magasin.

Artiklen fortsætter under annoncen

I videospillenes nyhedshungrende verden er Nintendo den ældste af de gamle aktører. Selskabet begyndte at sælge spillekort i 1889, og i 1974 sikrede det sig de japanske distributionsrettigheder til Magnavox Odyssey, som var verdens første spillekonsol. Et årti senere solgte selskabets egen spillekonsol – Nintendo Entertainment System – som varme hveder i både Japan og Vesten, og selskabet har været en af industriens giganter lige siden. Så der var meget mediepostyr 18. november ved den amerikanske markedsføring af Wii U, som er Nintendos nyeste konsol.

Europæerne måtte vente til 30. november, mens japanerne selv må vente helt til 8. december. De tidlige salgstal ser lovende ud, og det vil komme som en stor lettelse for Nintendos hovedkvarter i Kyoto, for selskabet kæmper for at hænge på i en verden, der ændrer sig meget hurtigt. I april måtte Nintendo for første gang siden sin børsnotering for 50 år siden offentliggøre et halvårsregnskab med tab.

Underskuddet kan virke paradoksalt, for Wii U’s forgænger, der bare hed Wii, blev i sin tid hyldet som et mesterværk. Den blev lanceret i 2006 og henvendte sig angiveligt mere til lejlighedsvise spillere end til inkarnerede spillere. Den havde et lækkert design, bevægelsesfølsom kontrol og indbydende spil som Wii Fit og Wii Party, der appellerede til børn, kvinder og tilmed ældre. Wii blev den bedst sælgende spillekonsol i sin generation og slog både Microsofts Xbox 360 og Sonys PlayStation3. Men lejlighedsvise spillere har en tendens til at bruge færre penge på spil end de inkarnerede spillere med Microsofts og Sonys maskiner. De har også færre spil at bruge pengene på. Nintendo har måttet kæmpe for at generere interesse fra andre spilproducenter, siger Piers Harding-Rolls, der er analytiker hos IHS. Med dette i baghovedet forlyder det fra Nintendo, at man vil gøre Wii U tiltrækkende for de mere inkarnerede spillere så vel som for lejlighedsvise spillere, skriver The Economist. Konsollen har mange smarte tekniske detaljer – ikke mindst en kontrolenhed i stil med en mobiltelefon med en integreret, berøringsfølsom skærm – plus en udvidet palet af sociale optioner.

Men der er stadig ubesvarede spørgsmål i forhold til Wii U’s hardware, for nye produkter fra både Microsoft og Sony kan være på banen allerede til næste år. Nogle kendere af markedet mener, at konsolspil er dødsdømte og snart vil være erstattet af smartphones og TV, der kan streame spil over internettet på samme måde, som firmaer som Netflix streamer film.

Læs hele artiklen fra The Economist i Berlingske Business Magasin torsdag 6. december 2012.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere