Del : SMS

Elektronikkunder dropper supermarkeder

Elgiganten slogan
Arkiv. Foto:

Salget af billig elektronik flytter med stor hast fra supermarkeder til udenlandske netbutikker og Elgiganten. Flere produkter fjernes fra hylderne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Salget af billige fladskærms-TV, støvsugere og anden elektronik rasler ned hos landets største dagligvarekæder. Det får flere af kæderne til at skære i elektroniksortimentet, som ellers har haft stor betydning for kæderne de seneste årtier.

»Vores mål er ikke at nå samme omsætning på elektronik som tidligere. Hverken i 2013 eller på sigt. Markedssituationen er anderledes i dag end tidligere,« siger Jan Adolfsen, direktør for nonfood i Coop, der tæller kæderne Kvickly, Superbrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta og Irma.

Også hos konkurrenten Dansk Supermarked fortæller både Føtex- og Netto-direktører om faldende omsætning på de produkter, som ikke er fødevarer.

»Forbrugerne forventer noget andet af os i dag end tidligere, så vi skærer kraftigt ned på elektroniksortimentet,« siger Claus Juel-Jensen, direktør for discountkæden Netto.

Kædernes specifikke tal er ikke offentligt tilgængelige, men fra Netto lyder det, at omsætningen på elektronik er dykket 20 til 30 procent. Fra Coop lyder det, at det såkaldte nonfoodsalg er faldet med en tocifret procentdel, siden det toppede for få år siden, og at elektronik er dobbelt så hårdt ramt som de øvrige varer.

Supermarkederne har ikke formået at tage kampen op mod stærke internationale e-butikker som Pixmania, Amazon.com og cdon.com, lyder det fra flere i branchen. Kun Bilka har kunnet fastholde sin position på området, fordi kæden har turdet satse på egen e-butik.

»Forbrugerelektronik er kendetegnet af stærke mærkevarer og forholdsvis dyre produkter. Så det er naturligt for mange kunder at gå på nettet og søge grundigt efter produkterne og tjekke priserne, inden de køber,« siger Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia.

Norske Elgiganten har med sin e-butik udnyttet dagligvarebutikkernes famlerier på området og har på blot fem år fordoblet sin omsætning i Danmark fra 2,1 mia. kroner til 4,2 mia. kroner.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere