Del : SMS
Berlingske Business

Elektronikbranchen vil have din krop

08BUSCES.jpg
Chipgiganten Intels nye topchef, Brian Krzanich, satser direkte på at blive »tingenes herre«. Intels nye mål er at levere chips til ethvert produkt uanset størrelse eller pris. Og vel at mærke chips uden mineraler, som er udvundet under kritisable forhold. Foto:

Håbet er, at teknologien kan skabe et nyt kæmpe marked, ligesom da Apple i 2007 sendte sin første iPhone på markedet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Udsigten til, at vi alle vil bruge færre penge på forbrugerelektronik i år, får elektronikbranchen til at satse stort på teknologi, som vi kan tage på – i håbet om, at det bliver den næste store bølge og gerne gentager de omvæltninger, som den første iPhone-lancering i 2007 skabte på hele mobilmarkedet.

Markedet for teknologi til at tage på, som også omfatter høreapparater og pulsmålere, vil i 2018 runde en omsætning på 164 milliarder kroner – tre gange så meget som i 2013, anslår analysefirmaet IHS. Og de penge håber store producenter som Samsung, Sony, Qualcomm og Intel at få fingre i gennem dimser og apparater, som kan bæres på kroppen og måle helbred, fysiske udfoldelser, søvnrytmer, blodsukker, temperatur m.m. eller – som utallige smarte ure – sidde på håndleddet, så man kan læse beskeder, e-mails og fotografere uden at skulle have telefonen op af lommen. Små sensorer, GPS, accelerometre, gyroskoper, kompasser og trådløse forbindelser m.m. bygges ind overalt, så telefoner og tavle-PCer kan samle data op eller bruges som fjernbetjeninger til TV-apparater, spil, køleskabe og vaskemaskiner.

03busDigi-Mercedes-Benz-S55.jpg

Chipgiganten Intels nye topchef, Brian Krzanich, satser direkte på at blive »tingenes herre«. Intel er langt bagefter på mobil- og tavle-PC-området, som andre chipproducenter har sat sig tungt på, mens Intel kæmper mod et vigende marked for traditionelle PCer, som Intel dominerer. Intels nye mål er at levere chips til ethvert produkt uanset størrelse eller pris. Og vel at mærke chips uden mineraler, som er udvundet under kritisable forhold. Intels nyeste våben er Edison, en PC-på-en-chip, og Krzanich har også en prototype klar til et smart ur, som ikke kræver en tilkoblet telefon for at kunne modtage beskeder.

el

 

Globalt vil vi i år alle bruge færre penge på forbrugerelektronik. Det globale forbrug vil falde med en procent, hvor det i 2013 voksede med tre procent, viser nye tal fra den amerikanske forbrugerelektronikbrancheforening Consumer Electronics Association (CEA), som står bag denne uges store messe, Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas, verdens største af slagsen. Og det er ikke småpenge, der er tale om. I 2013 brugte vi 1.068 billioner dollar eller 5.861.000.000.000 kroner på forbrugerelektronik på verdensplan, et tal, der i år »kun« vil lyde på 1.055 billioner dollar.

Styr på søvnen, træningen og telefonen

På messehallernes gange i Las Vegas bliver blandt andet Fitbug vist frem. Det er et af flere produkter, man kan bære på kroppen, mens man eksempelvis dyrker motion. Ved at sætte en måler fast på kroppen opsamler den data om den aktivitet, man udøver, og gør det muligt at tilgå dem via en app til telefonen. Ved hjælp af applikationen kan man ud fra den opsamlede data fra Fitbug lægge et træningsprogram, der matcher den form, man nu engang er i. Det kan være et særligt træningsprogram til at blive klar til skituren, til at komme af med babyfedtet eller til at kæmpe mod sukkersygen. I programmet lægges der personlige mål, der gives gode råd, ligesom man kan tilgå videoer, øvelser og deltage i online-undervisning.

pix-bit

Også en ny og mere elegant version af det intelligente armbåndsur, Pebble, er blevet præsenteret på messen. Pebble-uret kan snakke sammen med Android og iOS-enheder, hvormed man kan styre et udvalg af funktioner direkte fra håndleddet frem for at hive mobilen op af lommen. Eksempelvis kan uret vise mails og indgående opkald, ligesom uret kan styre musikafspilningen på telefonen. Samsung solgte i 2013, efter eget udsagn, 800.000 styk af sit smarte ur, Galaxy Gear, mens Pebble i samme periode langede 300.000 styk af sit intelligente ur over disken. Ifølge IT-analysehuset Canalysis’ vurdering vil markedet for de intelligente ure vokse markant, hvor der i 2014 vil blive solgt fem millioner ure.

Det er også forventet, at Apple i 2014 vil lancere sit bud på et intelligent ur, hvilket helt sikkert vil få salgspulsen til at stige betragteligt.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES) på business.dk/digital, b.dk/tech og i den trykte avis.

pix-CES

pix-Samsung-skilt

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere