Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Elektrikere registrerer timeforbrug på nettet

Tilfældigt valgte ordrenumre, sjuskede timeopgørelser og ulæselige varenumre er med højspænding sendt

dybt ned i arkivet i den nordsjællandske elinstallatør-virksomhed Contec. Al indrapportering sker nu på web med

firmaets selvudviklede ordrestyringsværktøj.



Forarbejdet til et afgangsprojekt for to datamatikere har ikke bare

føjet en ny gren til Stenløse-virksomheden Contec Gruppen A/S'''''''''''''''''''''''''''''''' kerneydelser.



Resultatet er blevet en egentlig

overbygning på de klassiske elektrikeropgaver, der nu sætter opgaver, vare- og tidsforbrug nøje i system. Det betyder

en meget nøjagtig lagerstyring, og at lønafregning nu kan laves på under et minut.



- Som elektriker og overmontør

her i firmaet kendte jeg til problemerne med tidsregistrering, tastefejl og indrapportering af ugesedler, fortæller supportansvarlig

Bengt Nielsen, den ene af de tre ansatte i Contecs nye udviklingsafdeling for værktøjet, som de har valgt at kalde Time@web.





Resten af virksomhedens 20 ansatte koncentrerer sig fortsat om elinstallatøropgaverne.



- Da jeg samtidig læste

til datamatiker med Jimmy Nielsen, lavede vi en undersøgelse, der viste, at andre virksomheder har nøjagtigt de samme problemer

med at forstå og inddrive sedlerne fra medarbejderne, siger han.

Kontoret på ferie

Over et år er virksomheden

nu kommet frem til en løsning, hvor virksomhedens medarbejdere, der typisk er udearbejdende, selv taster deres oplysninger

ind - enten hjemme eller hos de kunder, de er på besøg hos. Ved at lave værktøjet som en web-baseret løsning

kan medarbejderne indsende oplysninger, hvor i verden de end befinder sig, bare de har adgang til internettet.



- Det handler

også om at gøre kontoret mere frit. Nu kan mester sidde i Italien og lave løn eller i Spanien og fakturere, siger

salgsansvarlig Kim Jensen, der fortæller, at hele systemet nu arbejder tæt sammen med DataLøn og økonomistyringsprogrammet

Winfinans, så bogholderiet også kan ordnes over internettet.



- Systemet opsamler time- og materialeforbruget på

hvert enkelt ordrenummer og for hver enkelte medarbejder, og det gør det muligt at trække statistik på hver enkelt

opgave, så du kan se, om tidsforbruget står mål med det afgivne tilbud, og hvor effektiv medarbejderen er, fortæller

Jimmy Nielsen, der er teknisk ansvarlig for Time-@web.



- Det betyder, at du kan se, om du overhovedet tjener penge, og det er typisk

det, der er det svære for mindre virksomheder at afse ressourcer til - før konkursen, siger han.



Han fortæller,

at programmet også giver bedre logistik, fordi den enkelte udearbejdende medarbejder kan se, hvilke opgaver der ellers er i lokalområdet,

og så kan han se, hvornår han kan afspadsere, tage ferie etc.



- Udfordringen i dag er jo at integrere til alt. I

dag har mange mindre virksomheder en række standardprogrammer, hvor de henter en række tal i det ene program, og så

taster de dem påny ind i et andet. Det er det merarbejde, vi skal væk fra, supplerer Bengt Nielsen.











Også

til andre

Driften af serverne, som database og web-applikation ligger på, har Contec outsourcet til et firma, der specialiserer

sig i sikkerhed.



I forhold til sikkerheden for, at andre ikke løber med produktet, er Time@web indtil videre beskyttet

af copyright. Selvom der på det seneste er dukket produkter op, der ligger tæt nok op ad Time@web, mener Kim Jensen ikke,

risi

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen