Del : SMS
Berlingske Business

El-batmobil med "sjette sans" skal udfordre Tesla

faraday
The Faraday Future FFZERO1 electric concept car is unveiled during a news conference in Las Vegas, Nevada January 4, 2016. REUTERS/Steve Marcus Foto:

Den temmelig mystiske og temmelig hypede bilproducent Faraday Group har røbet en del mere om den elbil, der ventes at ramme markedet i 2017. Der er tale om en bil, der til forveksling ligner en batmobil, og hvor en smartphone skal give bilen en sjette sans.

Artiklen fortsætter under annoncen

Bilister, forbrugere og tech-interesserede kommer stadig tættere på et svar på, hvad man mon kan forvente fra det mystiske og stærkt hypede Faraday Group, der har varslet Tesla seriøs krig på elbils-markedet.

Bilproducenten, har ladet detaljer om sin elbil, der ventes i produktion i 2017,  falde drypvist de seneste måneder, og det største løft i sløret finder aktuelt sted i Las Vegas, hvor verdens største forbrugerelektronikmesse udspiller sig.

Faraday

Ifølge Financial Times har Faraday Group her præsenteret en prototype, der mest af alt ligner en batmobil, altså den der Batman fræser rundt i Gothams gader i. Modellen, der for nu bærer navnet FFZERO1, udmærker sig derudover ved, at teknologien samler sig om en smartphone, der vil blive indlejret i bilens rat, og som skal agere en slags sjette sans for bilen. Via smartphonen vil det være muligt at indstille bilen efter bilisten personlige præferencer, og det vil også være smartphonen, der skal kunne overtage føringen af bilen.

Faraday Group satte bilbranchen på den anden ende og åbnede for en lang række spekulationer, da en sparsom hjemmeside tidligere i år meddelte, at det på daværende tidspunkt ukendte firma var undervejs med en elbil, og at førende ingeniører fra Tesla var hentet ind til opgaven.

Siden har det stået klart, at det er penge fra kinesiske mediekoncern Leshi Internet Information and Technology Corp, der sponsorerer foretagendet. Virksomhedens leder, Jia Yueting, har meddelt, at man forventer at kunne udfordre Tesla, der aktuelt sidder mere eller mindre enerådigt på elbils-markedet.

Faraday Futures chefudvikler, Nick Sampson, der er en af dem med en fortid i Tesla, mener, at bilindustrien aktuelt forsømmer at følge med den digitale udvikling, resten af samfundet er under.

Faraday

»Vores livsstil bliver meget digital og forbundet, og bilindustrien responderer ikke hurtigt nok på de behov,« siger Nick Sampson ifølge Financial Times.

Ambitionen er at have den første bil i produktion i 2017, hvorefter nye modeller vil følge i en lind strøm.

»Vi fokuserer på en bil af gangen, men vores strategi tillader os at kunne følge hurtigt og effektivt op med nye modeller i stedet for at vente fem år med den næste bil,« siger Nick Sampson til Financial Times.

Den digitale indmad i bilen vil blive udviklet i tæt samarbejde med det kinesiske Letv, et datterselskab til Leshi Internet Information and Technology Corp, der tidligere har samarbejdet med Aston Martin.

pix-Virtuel virkelighed

Bilen vil blive produceret i Nevada, hvor Faraday Group er ved at rejse gigantiske produktionshaller. Aktuelt er i omegnen af 550 medarbejdere dedikereret til projektet på amerikansk grund, mens yderligere 200 mennesker bidrager fra andre dele af verden.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere