Del : SMS
Berlingske Business

Ekstraudstyr skal holde på mobilkunderne

pix-Søren Abildgaard, Telia
»Vi vil gerne levere skinnerne til højhastighedstoget. Hvem der så står for togdriften og sælger kaffen - Google, Netflix og andre - betyder mindre. Vi skal blot sørge for at indgå partnerskaber med dem, der vil levere togdriften,« siger Søren Abildgaard, administrerende direktør for Telia i Danmark. Foto: Telia

Telia er klar til at befæste sin førerposition på de nye 4G-supermobilnet ved at indgå aftaler om nye ekstratjenester som musiktjenesten Spotify. God service og ikke priskrig skal holde på kunderne, siger den danske direktør.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Det handler om at holde fast og ikke slå ind på en slingrekurs, selv om det kan være fristende.«

Telias administrerende direktør i Danmark, Søren Abildgaard, kan nu se resultaterne af en årelang oprydning og fokusering på at levere noget, som konkurrenterne ikke kan.

»På et år har vi fået 63.000 flere faste mobilkunder. Det skyldes, tror jeg, vort fokus på produkter, som ikke blot er tidssvarende men også bedre, end hvad markedet generelt kan levere. Her spiller især 4G og musiktjenesten Spotify ind. Vi har brugt relativt mange penge på at gøre opmærksom på 4G og Spotify som Telia-produkter, og det er rart, når det så lykkes. Denne markante forskel i forhold til konkurrenterne betyder, at det ikke længere er så dyrt for os at sælge varerne, og da vi stort set ikke længere giver tilskud til mobiltelefoner, og kundeafgangen samtidig er markant lavere end tidligere, står vi godt,« siger Søren Abildgaard til Business.dk.

Flere faste betalende

I oktober-december-regnskabet, som kom torsdag morgen, har Telia sammenlagt mistet 1.000 mobilkunder i forhold til kvartalet forinden. Men det dækker over, at 18.000 taletidskunder er forsvundet, mens 17.000 faste mobilkunder er kommet til. I telebranchen skal der som tommelfingerregel fire taletidskunder til for at få samme omsætning som en fast kunde, så det er en bedre forretning med faste kunder.

»Vi har faktisk fulgt planen for 2012 og havde et lidt bedre 4. kvartal end planlagt. Det er personligt rigtigt rart, når alle, der har knoklet så hårdt i Telia, kan se gode resultater, og når kunderne samtidig siger, at vi bliver bedre, og at vi har noget, som de andre ikke har,« siger Søren Abildgaard med henvisning til de tilfredshedsmålinger, som gennemføres på også teleområdet.

Her er Telia rykket fra en tredje- til en førsteplads, blandt andet efter en omorganisering, så kundeservice og -betjening er samlet for privat- og erhvervskunder i Telia samt Telias lavprismobilselskab CallMe.

»Man skal kunne servicere kunderne ordentligt. Ellers forsvinder de igen,« understreger Søren Abildgaard.

Telia lægger skinner - andre serverer kaffen

Telia og norske Telenor, som er henholdsvis tredjestørste og næststørste teleselskab i Danmark efter TDC, er ved at slå deres danske mobilnet sammen. Telenor har gentagne gange udskudt at åbne for 4G for sine kunder, men nyeste lanceringsdato for 4G hos Telenor er til marts. Telia dækker i dag 192 danske byer som det bredest dækkende 4G-mobilnet i landet, og Telia har lavere priser end TDC og »3«.

Men når Telenor kommer på til marts på jeres fælles net, kan Telia jo ikke markere sig på samme måde?

»Det handler om at tage en position og at udvikle produkter, der er på forkant. Vi vil gerne levere skinnerne til højhastighedstoget. Hvem der så står for togdriften og sælger kaffen - Google, Netflix og andre - betyder mindre. Jeg er ikke så nervøs for disse »Over The Top«-spillere (tjenester, der lægges oven på selve forbindelsen, red.) eller for konkurrenterne. Vi skal sørge for at indgå partnerskaber med dem, der vil levere togdriften,« siger Søren Abildgaard.

Altså flere særtilbud à la Spotify for at skille Telia ud fra de andre?

»Det kunne man forestille sig,« siger Søren Abildgaard og henviser til, at Telia sidder på 26,3 procent af datatrafikken i Danmark, og at Telia har vundet 10,5 procent flere kunder på mobilt bredbånd, fordi Telias fokus har ligget her.

Men hvis I fremover ikke længere vil spille på priserne for at få flere kunder, hvad skal der så ske?

»Løsningen er ikke at have fokus på prisen men på, hvad vi tilbyder, og den kundeoplevelse, vi giver. Det er helt rigtigt, at det er nemmere sagt end gjort. Derfor tager det også så lang tid at rydde op i. Vi er nødt til at demonstrere i stedet for at postulere, og vi har demonstreret det gennem f.eks. 4G og den ensartede oplevelse, som man får i Telias butikker landet over,« siger Søren Abildgaard.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere