Del : SMS
Berlingske Business

Eksperter i smarte byer samles i Aalborg

pix-Smart by 1
Overskrift
I fremtidens smarte byer er millioner, hvis ikke milliarder, af ting og tingester koblet til Internet. Alle deres data kan samles op og bruges til f.eks. bedre byplanlægning og selvkørende biler, som undgår trafikpropper og selv kan holde afstand til de forankørende, som også sender signaler ud. Her en model fra den internationale udstilling i Beijing i Kina for en måned siden. Arkivfoto: Wu Jong, EPA/Scanpix Foto:
pix-Smart by 2
Overskrift
På store skærme vil man i en smart by kunne følge trafikken, varmeudledning og meget mere, som det ses her på maj måneds internationale teknologiudstilling i Beijing i Kina. Arkivfoto: Wu Hong, EPA/Scanpix Foto:

Med 30 millioner kroner fra den statslige Innovationsfonden åbner Aalborg Universitet på fredag et nyt forskningscenter, som skal bringe Danmark i front med at skabe intelligente byer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danmark skal ligge i front med forskning og udvikling af fremtidens smarte byer, hvor internetopkoblet teknologi skal gøre livet lettere for os alle.

Derfor åbner Aalborg Universitet på fredag et nyt stort forskningscenter, som skal samle den fremmeste europæiske forskning inden for »Smart City«-begrebet. Centeret, som får det lidet mundrette, engelske navn Center for Data-Intensive Cyber-Physical Systems (i daglig tale kaldet DiCyPS), får et budget på knap 75 millioner kroner, hvoraf de omkring 30 millioner kommer fra den statslige Innovationsfonden.

pix-Mobildækning

Et levende laboratorium

Tre institutter på Aalborg Universitet lægger hjernerne og kræfterne sammen og skal samarbejde med universiteter og forskningsinstitutioner i Storbritannien, Frankrig og Tyskland. Og Nordjylland vil blive den mark, som de mange data skal høstes på og prøves af på i en slags levende laboratorium.

Transport og energi bliver de to helt store forskningsområder, som også begge har stor bevågenhed i erhvervslivet, som forskerne skal arbejde tæt sammen med, men direktør i Innovationsfonden, Peter Høngaard Andersen, forventer, at det nye center også vil brede sig og kunne gøre udviklingen af komplekse IT-systemer bedre på andre områder.

Det nye center skal arbejde med de enorme datamængder, som opsamles i den fysiske verden og derefter behandles i den digitale verden for til sidst at få indflydelse på den fysiske. Dermed kan man f.eks. sikre den hurtigste, mest behagelige og sikreste rejse mellem to punkter, hvis trafikanterne vil dele de mængder af spor og data, som de efterlader sig.

20BUSTrafik-i-Koebenhavn.jpg

Noget for noget

»Det handler om en noget-for-noget-aftale med trafikanterne. De deler deres spor med os, og vi får til gengæld valide informationer om deres gøren og laden. Nogle spor vil være baseret på anonyme data, andre vil kræve en »kontrakt« med trafikanten. Data skal også kunne bruges til bedre trafikplanlægning, f.eks. hvor der er trængsel, og hvor den næste trafikinvestering bør foretages,« forklarer lektor Harry Lahrmann fra Center for Intelligente Transportsystemer på Aalborg Universitet.

Det nye forskningscenter får professor Kim Guldstrand Larsen fra Institut for Datalogi som leder.

»Smart City-området rummer et af vor tids største potentialer, som i løbet af få år kommer til at indbefatte os alle,« siger han.

24BUSID-Advice.jpg

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere