Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Eksperter frygter for ytringsfriheden: Facebook-politiet kommer efter dig

hippieNY
Arkivfoto: Forfatteren Peter Øvig Knudsen oplevede at få billeder fra sin bog bortcensureret på Facebook. Foto:

Pres fra adskillige nationale og internationale myndigheder kan få internetgiganter til at opruste i kampen mod hadefuldt og voldeligt indhold. Eksperter advarer om, at det i praksis vil føre til overdreven censur, der kan skade ytringsfriheden.

Væk var de badende hippier og de ammende mødre, og så tog kritikken til: Facebook udøver censur, lød det blandt andre fra Folketingets formand, Pia Kjærsgaard sidste år.

Men bortcensureringen af de nøgne kroppe udgør kun en lille del af alt det, som Facebook løbende fjerner. Således fjerner Facebook 288.000 opslag om måneden på grund af såkaldt »hate speech«, alt imens regeringer verden over lægger pres på for endnu mere redigering og moderering. I Tyskland har forbundsdagen vedtaget bødestraffe for hadefuldt og voldeligt indhold på sociale medier - til virksomhederne selv - og også den britiske premierminister Theresa May presser på som et led i sin bekæmpelse af terror. Ifølge formanden for IT-politisk forening, Jesper Lund, er det åbenlyst, hvad konsekvenserne af det øgede pres fra myndigheder verden over vil være:

Facebook og Google vil blive både politi og domstol på deres egne sider. De vil moderere, bortcensurere og redigere - og hellere gøre det en gang for meget end en gang for lidt.

Det er skrækscenariet, som Jesper Lund ser for sig, efter en stribe af forslag, domme og love verden over, der vil fremtvinge øget regulering af indhold på de sociale medier.

De lægger op til, mener han, at Facebook ikke alene skal overvåge og moderere brugernes indhold – selskabet skal også vurdere på forhånd, om indholdet senere vil blive dømt ulovligt af domstolene.

»Der er rigtig meget på vej. Det virker, som om staterne har fået øjnene op for, hvor magtfuld Facebook egentlig er. De har fundet ud af, at det er langt nemmere at regulere borgernes ytringer via Facebooks brugerbetingelser end via lovgivning,« siger Jesper Lund.

Facebook og Googles betydning på internettet er ikke til at tage fejl af. Næsten 80 procent af den samlede internettrafik stammer fra Facebook og Google-sider.

Staten har ikke direkte adgang til eksempelvis Facebook-brugerne, fordi kommunikationen foregår på private tjenester. Derfor er de nødt til at gå gennem virksomhederne. Når det sker, som med den tyske lov, bevæger vi os ud på hidtil ukendt territorium, lyder det fra projektleder Lumi Zuleta hos Institut for Menneskerettigheder. Hun har stået bag en undersøgelse af hate speech og moderering af indhold på nettet.

»Den tyske lov skal ses som et forsøg på at håndtere væsentlige problemstillinger omkring injurier, chikane og hate-speech på nettet. Der er også pres på regeringerne fra civilsamfundet for at gøre noget, men det er meget uklart, for normalt er det jo den, der ytrer sig, der har ansvaret. Det er derfor, det her er et juridisk ingenmandsland - det er endnu ikke klart, hvor ansvaret for ytringer på Facebook skal placeres, og derfor bliver det interessant at følge udviklingen, når den tyske lov træder i kraft 1. oktober,« siger Zuleta.

Facebook har allerede ansat 3.000 moderatorer til at agere »politi«. Det øgede pres og statslige trusler om bødestraffe vil føre til mere censur, spår Jesper Lund, der kalder den private retshåndhævelse yderst problematisk.

»Hvis Facebook fjerner noget indhold, der senere viser sig at være lovligt, så sker der ingenting. De kan bare henvise til brugerbetingelserne. Hvis de derimod ikke fjerner noget indhold, der rent faktisk bliver dømt ulovligt, risikerer de at få store bødestraffe,« siger Jesper Lund.

»De vil derfor snarere censurere for meget end for lidt. Det er vanskeligt at forestille sig noget værre for ytringsfriheden,« siger han.

Samme toner lyder internationalt fra Tara Wadhwa fra NYU Stern Center for Business and Human Rights, der forsker og rådgiver i emner i krydsfeltet mellem business og menneskerettigheder.

Split

»At indføre store økonomiske straffe på internetplatforme, som den nye tyske lov gør, vil sikre, at nogle virksomheder vil bruge overdreven censur og på den måde uretfærdigt begrænse ytringsfriheden,« lyder det i et debatindlæg hos mediet Wired.

Også fra den danske menneskerettighedsforsker Rikke Frank Jørgensen fra Institut for Menneskerettigheder vækker tendenserne bekymring.

»Det kan lynhurtigt bliveen  glidebane i retning af noget, der reelt bliver et meget censureret internet«, sagde hun til Politiken i juni.

Lumi Zuleta mener, vi må afvente at se, hvordan området udvikler sig - men siger, at risikoen for at der bliver fjernet for meget er til stede.

Adskillige internetgiganter, herunder Facebook, Google og Microsoft, reagerede for nyligt på det internationale pres ved at gå sammen i kampen mod terror under navnet ”Tech against terrorism”. For nyligt åbnede Facebook også en mail adresse under titlen »hard questions«, hvor man bad sine brugere om at komme med svar på de svære spørgsmål, som Facebook står over for.

Facebook har ikke kommenteret sagen over for Berlingske.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen