Del : SMS
Berlingske Business

Eksperter advarer: Her er hackernes nye våben

GERMANY-POLITICS-IT-INTELLIGENCE-INTERIOR-CCC-TROJAN
Hackerne nøjes nu ikke længere med bare at kaste snøren ud og håbe, at nogen bider på. Nu målretter de deres angreb mod enkeltpersoner eller firmaer. Foto:

Hackerne er blevet bedre til at lokke oplysninger ud af dig med deres nyeste våben, spear phishing, advarer it-sikkerhedseksperter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vi har næsten alle prøvet det - at modtage en mail, en sms eller et opkald, hvor en ukendt person prøver at lokke personlige oplysninger ud af dig under påskud af at kunne give dig noget til gengæld.

Tendensen hedder "phishing" og har været kendt i mange år.

hacker

Men nu har metoden udviklet sig, og det seneste skud på stammen hedder nu "spear phishing" eller på dansk spydphishing.

Forskellen er, at hackerne nu ikke længere bare kaster snøren ud og håber, at nogen bider på. Nu målretter de deres angreb mod enkeltpersoner eller firmaer.

Det får de farlige mails til at fremstå mere troværdige, da det ligner noget, vi kender og burde stole på, fortæller Henrik Larsen, som er chef for sikkerhedsmyndigheden DKCERT.

- Forskellen fra almindelige phishing-mails, som vi blandt andet netop har set med de falske mails fra Post Nord, er bare, at disse mails er målrettet og skræddersyet til en bestemt modtager.

Det betyder, at hackeren har sat sig ind i modtagerens forhold. De sidder for eksempel og kigger på din Facebook- eller LinkedIn-profil og indsamler data derfra, så man kan henvise til nogle ting, du kender.

- På den måde fremstår mailen også mere troværdig modsat en massefremstillet mail, siger Henrik Larsen til Ritzau Fokus.

FILES-FRANCE-TRANSPORT-TAXI-UBER

I dag er det primært virksomheder og organisationer, som hackerne prøver at ramme med de såkaldte spear phishing-mails, da der ligger en større fortjeneste, hvis det lykkes.

Men det betyder ifølge Henrik Larsen ikke, at private ikke også kan rammes, og at problemet kan vokse sig større i fremtiden.

- Indtil nu har vi ikke set mange eksempler på angreb på private, men jeg vil ikke udelukke, at vi kommer til at se mere af det.

Henrik Larsen har set eksempler på, at hackerne kan automatisere disse angreb, og derfor kan man godt frygte, at de kommer til at ramme flere private i fremtiden, mener han.

Vtech

Når angrebene kan automatiseres, bliver det nemmere at sende mails ud til flere af gangen. Og det er et problem, når det er blevet sværere at sortere de farlige mails fra de sikre.

Den holdning deler Peter Kruse, der er stifter og it-sikkerhedsekspert hos it-sikkerhedsvirksomheden CSIS. Han mener også, at hackernes metoder er blevet mere opfindsomme:

- Det er selve udformningen af mails, der er blevet bedre. For eksempel er den skrevet på dansk, hvis det er et dansk mål, og det er ikke længere skrevet i et Google Translate-lignende sprog.

- Så de angreb, der kommer nu, ser meget mere troværdige ud. De er ikke nær så nemme at gennemskue, som det var tidligere, da de ofte ser ud til at komme fra en ven eller en kollega, siger Peter Kruse til Ritzau Fokus.

billede hackere

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere