Del : SMS
Berlingske Business

Ekspert: Manglende apps holder Windows Phone tilbage

NOKIA/CASH
Microsoft kæmper stadig med at få mobilplatformen Windows Phone til at slå igennem. Ifølge Microsoft er der dog 30-40 vigtige dansk apps på vej til efteråret, som skal vende billedet. Foto:

Microsoft kæmper stadig med at få mobilplatformen Windows Phone til at slå igennem. Ifølge Microsoft er der dog 30-40 vigtige dansk apps på vej til efteråret, som skal vende billedet.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det er komplet ligegyldigt, om du kan vælge imellem 10.000 eller 1.000.000.000 forskelige apps til din smartphone, hvis du alligevel ikke kan finde dem, du har brug for i hverdagen.

Apple ved det, Google ved det. Og det samme gør Microsoft, der med sin mobilplatform Windows Phone har kastet sig ind i kampen om det lukrative smartphone-marked, men stadig døjer med at få de helt rigtige apps ud til de danske forbrugere.

Det gælder blandt andet flere af de vigtige netbank-apps, som konkurrenterne iPhone og Android for længst har i hus, men som Microsoft stadig mangler.

Microsoft har i løbet af sommeren rundet 100.000 apps i app-butikken Marketplace, og knap 1.000 af dem er nu danske apps.

Men mens man finder Danske Bank og Nordea på hylderne i Marketplace, må der stadig spejdes forgæves efter for eksempel Jyske Bank, Sydbank og rudekuverttjenesten e-Boks.

Det illustrerer problemet for Microsofts mobilplatform, mener chefredaktør John G. Pedersen, Mobilsiden.dk. Han lever af at følge mobilmarkedet tæt.

»Jeg synes, at Windows Phone er et ufatteligt godt styresystem, men indtil videre er udbuddet af apps skuffende. Og vi ved jo, at apps er utroligt vigtige for at få folk til at bruge en mobilplatform,« siger han til Version2.

App-udbuddet hænger ikke overraskende sammen med salgstallene for de telefoner, der benytter Windows Phone-platformen, som lige nu befinder sig på version 7.

Samsung og HTC, der normalt er bedst kendt for Android-telefoner, har sendt Windows Phone-telefoner på markedet med beskedne salgstal til følge.

Heller ikke det højtprofilerede ægteskab mellem Microsoft og den kriseramte finske mobilgigant Nokia har kastet de ventede salgstal af sig trods de roste mobiltelefoner Nokia Lumia 800 og efterfølgeren Lumia 900.

Ifølge John G. Pedersen har Microsoft vist, at selskabets mobilplatform kan svare lige så klart ja til spørgsmålene 'virker det?' og 'er det lækkert at bruge?', som Apple kan.

Men Microsoft har ikke haft succes med at overbevise forbrugerne om, at Windows Phone er en seriøs konkurrent til den efterhånden allestedsnærværende iPhone, mener han.

»Windows Phone er det, der efter min mening kommer tættest på at kunne konkurrere med iPhone lige nu, så der er ikke som sådan noget galt med platformen. Men det er klart, at man ikke har formået at gøre den lige så interessant og sexet over for både forbrugere og udviklere, som det er lykkedes Apple,« siger John G. Pedersen til Version2.

På udviklersiden har Microsoft sat flere charmeoffensiver ind i løbet af 2012.

Og spørger man Microsofts danske ansvarlige for Windows Phone, er det blot et spørgsmål om tid, før platformen brager igennem markedet.

Også herhjemme, hvor vi efter Redmond-virksomhedens udsagn er rigtig godt med.

»Vi ser ikke nogen problemer med at holde udviklerne fast på platformen. De kan lide den og de udviklingsværktøjer, som vi giver dem at arbejde med. Danmark er et af de lande i verden, der har den højeste konverteringsrate (får flest apps ud, red.) for de udviklere, der melder sig til,« siger Ole Kjeldsen, direktør for platforme og udviklere i Microsoft Danmark, til Version2.

Han erkender dog, at der stadig mangler vigtige danske apps i Marketplace.

»Der er da plads til, at der kan laves en del flere netbank-apps for eksempel. Men det tager den tid, det nu engang tager. Man skal også tænke på, at der nu er tre primære platforme, som de fleste kunder siger, de vil være på (iPhone, Android og Windows Phone, red.),« siger Ole Kjeldsen til Version2.

Uden at ville nævne navne oplyser direktøren, at han lige nu har kendskab til omkring 30-40 danske apps, som er på vej inden for de kommende måneder. Det drejer sig både om større og mindre danske brands, siger han.

»Langt de fleste apps bliver lavet af vores partnere, og dem vil vi se udkomme løbende. Mange af dem timer det til lanceringen af Windows 8 (til oktober, red.),« siger Ole Kjeldsen.

Ifølge John G. Pedersen skaber den kommende lancering af Windows 8 til pc'er og tablets og Windows Phone 8 til telefoner en afventende stemning omkring Microsofts mobilplatform.

Der lægges op til, at de to skal dele endnu flere funktioner end hidtil og dermed i højere grad udviske forskellene mellem platformene. Den model kendes allerede fra Apple, der med platformen iOS gør det enkelt for udviklerne at skrive apps, der med små justeringer kan bruges på iPhone, iPad og iPod Touch.

»Jeg vil da håbe, at sammensmeltningen af Windows 8 og Windows Phone 8 sætter gang i det (app-udbuddet, red.). Men generelt er det sådan, at forbrugerne ikke tænder så meget på en ny version af et styresystem. Det er mere et spørgsmål om, at apps er tilgængelige, og at de er fede og virker efter hensigten,« siger John G. Pedersen til Version2.

Han ser samtidig det kriseramte Nokias fremtid som en afgørende brik i spillet om Windows Phone-platformens storhed eller fald.

»Jeg tror ikke på, at HTC eller Samsung kan løbe Windows Phone-markedet i gang. De har i forvejen Android at koncentrere sig om. Det kan Nokia til gengæld, fordi de trods alt stadig har et navn og producerer hardware af høj kvalitet. Hvis Nokia dør, så er jeg bange for at, Windows Phone også dør i den brede forstand,« siger John G. Pedersen til Version2.

Ifølge tal fra juli var blot 0,3 procent af smartphones på det amerikanske marked udstyret med Windows Phone. Det har ikke været muligt at få oplyst de danske markedsandele fra Microsoft i Danmark.

Apples iPhone har til sammenligning en markedsandel på 34 procent, mens Android-telefoner i alle afskygninger dominerer med en markedsandel på 51 procent. Android tilbyder omkring en halv million apps i Google Play, mens iOS har rundet 650.000 i App Store.


Deltag i debatten på Version2
 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere