Del : SMS
Berlingske Business

Effektivisering på virksomhedernes IT-dagsorden

BRAZIL/
På leverandørsiden er der trods den fortsatte økonomiske usikkerhed generelt forventninger om vækst i virksomhedernes IT-investeringer i 2012. Hos brancheforeningen IT-Branchen lyder forventningen på omkring fem procent i 2012 og på, at øget effektivitet er et af de afgørende fokusområder. Ifølge IT-Branchen vil der især være investeringer i IT-sikkerhed, mobilløsninger og såkaldte »unified communication«-løsninger, der kobler de forskellige kommunikationsteknologier og enheder som tavle-PCer, mobiltelefoner og computere sammen på tværs og dermed understøtter mobiliteten hos medarbejderne. Her ses en iPad i brug til et modeshow i Sao Paulo. Foto:

Virksomheders IT-fokus er for tiden rettet mod effektivisering og optimering. Udfordringen bliver at holde fast i IT som et værktøj til at understøtte udvikling.

Artiklen fortsætter under annoncen

IT skal give besparelser. Flere manuelle processer skal automatiseres, driften skal effektiviseres, og der skal trækkes mere værdi ud af systemerne og de mængder data, der suser igennem dem. Det er i høj grad den rolle, IT har i mange danske virksomheder lige nu. Forventningen både hos branchen og virksomhederne er da også, at effektivisering fortsat vil være blandt de markante drivkræfter for IT-investeringerne i 2012.

»Vi oplever en defensiv tilgang til IT i mange virksomheder lige nu. Den usikre økonomi betyder, at de er tilbageholdende og har stort fokus på, hvordan IT kan understøtte omkostningsreducering. Det store tema i 2012 bliver at holde fast i perspektivet om, at IT også kan bidrage til innovation og vækst – og ikke bare er noget, der står i kælderen og trækker strøm,« lyder det fra Klaus Kvorning, formand for organisationen Dansk IT, der samler 5.000 IT-professionelle uden for selve IT-branchen.

Hos Rambøll Management Consulting, der sammen med Dansk IT står bag den årlige undersøgelse af store virksomheders brug af IT, »IT i Praksis«, peger chefkonsulent Asger Højen Danielsen også på, at IT-dagsordenen i de danske virksomheder for tiden er præget af et pres om fortsat at sænke driftsomkostningerne via nye teknologier – og om samtidig at forbedre forretningsunderstøttelsen.

»Lige nu står IT-cheferne i en situation, hvor de stadig kæmper med at høste gevinsterne fra store vækstinitiativer fra før krisen, omkostningsbesparelser iværksat gennem 2009 og 2010 og måske endda nye projekter, der blev skubbet i gang i begyndelsen af 2011 med vækstforventninger, der nu er bombet tilbage igen. Og den usikkerhed, der opleves på de internationale markeder lige nu, betyder, at virksomhederne skal være forberedt på alle scenarier,« siger han.

Holder tilbage

Derfor er mange virksomheder generelt tilbageholdende over for at sætte de helt store, nye IT-projekter i gang – og fokuserer ifølge Asger Højen Danielsen lige nu på at finde den rette model til at balancere ressourcerne mellem omkostningsreduceringer og bedre forretningsunderstøttelse.

På leverandørsiden er der trods den fortsatte økonomiske usikkerhed generelt forventninger om vækst i virksomhedernes IT-investeringer i 2012. Hos brancheforeningen IT-Branchen peger administrerende direktør Morten Bangsgaard netop også på, at efterspørgslen på virksomhedssiden i høj grad er drevet af et ønske om at anvende IT til at understøtte effektivisering.

»Der er ingen tvivl om, at det, private virksomheder har mest fokus på lige nu, er fortsat at trimme og effektivisere forretningen – og det er IT til at understøtte de initiativer, der vil trække investeringerne i 2012. Det handler ikke nødvendigvis om at tage de store teknologiske tigerspring, men snarere om at udnytte nyere værktøjer til at optimere processer og medarbejdernes dagligdag,« siger Morten Bangsgaard, der eksempelvis nævner hardware, mobilløsninger og et større fokus på at integrere de forskellige enheder og kommunikationsløsninger på tværs af virksomheden med de såkaldte »unified communication«-løsninger som forventede fokusområder hos virksomheder i 2012. Det handler ifølge Morten Bangsgaard generelt om at udnytte teknologien til en bedre integration af de løsninger, virksomheden allerede har – og dermed få mere ud af dem.

Mere værdi i det eksisterende

Hos Dansk IT forventer formanden Klaus Kvorning netop også, at der i år vil brede sig et større fokus på at hente mere værdi ud af de eksisterende IT-systemer – og herigennem kombinere et fokus på effektivisering med at sætte strøm til nye udviklingsområder. Her peger han eksempelvis på et spirende fokus på at tage afsæt i de enorme datamængder, der generes både i virksomhedens interne IT-systemer og gennem omtale af virksomheden på sociale medier og internettet generelt.

»Big data er en af de store muligheder, som vi nok vil komme til at se virksomhederne gribe i 2012. Når de begynder at konsolidere og analysere de utrolige store mængder af information, giver det værdifuld nye viden både om interne processer og om, hvordan kunderne agerer. Dermed får de ny værktøjer til både at optimere processer og ikke mindst ny viden, der kan skabe afsæt til at ramme markedet og kunderne bedre,« siger Klaus Kvorning, der forventer, at det er et af de områder, som i løbet af 2012 vil spille en større rolle i de danske virksomheder.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere