Del : SMS

Dyr Skype-aftale for Microsoft

pix-SWITZERLAND ECONOMY MICROSOFT BALLMER
Microsoft-topchefen Steve Ballmer har betalt dyrt for at få fingrene i Skype. Foto:

Analytikerne kan udmærket se fidusen i, at Microsoft sætter sig på Skype. Men det bliver svært at overbevise aktionærerne om, at prisen på 44 milliarder kroner er rimelig.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er masser af muligheder. I hælende på offentliggørelsen af, at det bliver softwaremastodonten Microsoft, der løber med Skype, er analytikerne enige om, at de to selskaber er et godt match. Det eneste, der bliver sat spørgsmålstegn ved, er prisen.

En af analytikerne er Michael Clendenin fra RedTech Advisors. Han peger på, at prisen på IT-selskaber generelt bare er høj.

pix-skype

”I denne ’IT-boble 2.0’-atmosfære virker det jo nærmest billigt at samle et uprofitabelt onlineselskab op til en pris, der cirka er ti gange omsætningen,” siger Michael Clendenin ifølge The Guardian og tilføjer:

”Men hvis man tænker på, at selskabet for 18 måneder siden blev værdisat til 2,5 milliarder dollar (ca. 13 mia. kr.), da en del af selskabet skiftede hænder, så virker 8,5 milliarder dollar (ca. 44 mia. kr.) meget generøst, og det betyder, at Microsoft har en høj mur at klatre over, når det skal overbevise investorerne om, at Skype er et nødvendigt element i dets online- og mobilstrategi.”

Prisen til side, så er det tydeligt, at Microsoft snildt kan bruge Skype-teknologien og dets over en halv milliard tilmeldte kunder. Omkring 170 millioner betragtes som aktive brugere, og godt otte millioner af dem er lige nu betalende kunder.

Giles Cottle fra Informa Telecpms & Media ridser de umiddelbare muligheder op:

pix-SKYPE

”Microsoft har en række måder, det kan bruge Skype til. Det være sig videotelefoni i Windows Mobile 7 (til smartphones, red.), Windows Live (Messenger, red.) og helt generelt i at styrke sig på kommunikationsfronten,” siger han.

Asymco-analytikeren Horace Dediu bakker op om mulighederne. Han peger på, at Microsoft langt fra er den eneste, der for tiden flirter med IP-telefoni og stemmekontrol.

"Jeg tror ikke, det er et tilfælde, at både Apple, Microsoft og Google forsøger at købe op og gøre sig klogere på IP-telefoni og stemmekontrol. Stemmekontrol er den næste store ting inden for både IP-kommunikation og brugerflade. Skype har et enormt antal brugere, som kan blive trukket ind i flere tjenester end blot IP-telefoni. Disse tjenester kan være begyndelsen til helt nye forretningsområder," siger han ifølge The Guardian.

skypestifter

Det faktum, at Skype har vokset sig så stor, mener Giles Cottle kan være med til at retfærdiggøre den høje pris.

”Microsoft har uden tvivl betalt overpris for Skype på den korte bane, men ikke nødvendigvis på den lange bane. Købet af Skype giver Microsoft muligheden for at gøre, hvad end det har lyst til over for et publikum på næsten 700 millioner. Køb i den størrelsesorden er ikke billige,” siger Giles Cottle.

Microsoft-aktien er noteret på Nasdaq-børsen. Den startede dagen med et kursfald på 1,7 procent, men den rettede sig dog hurtigt op til et mindre signifikant fald.

Se TV: Microsoft køber Skype

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere