Del : SMS
Berlingske Business

Dyr mobilsnak i udlandet dør ikke så let

Dyr mobilsnak i udlandet dør ikke så let
Teleindustrien vil gøre sig store anstrengelser for at sætte en kæp i hjulet på EUs planer om afskaffelse af udlandstakster på mobilen, forudser analytiker. Foto:

Man skal tage Jens Rohdes (V) udmelding om, at Europa vil være frit for dyre udlandstakster i december 2015, med forbehold. Det mener et Europaparlamentsmedlem og en teleanalytiker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det bliver måske ikke helt så let at afskaffe udlandstaksterne på mobiltelefoni, som Jens Rohde fortalte den danske presse fredag. Der er nemlig endnu ikke indgået en reel aftale, men blot lavet et udkast til et forhandlingsmandat, som skal vedtages i Europaparlamentet på mandag.

Det fortæller det socialdemokratiske Europaparlamentsmedlem Christel Schaldemose.

»Det, der ligger klar nu, er et forslag til, hvad Europaparlamentet skal mene. Det er end ikke vedtaget formelt nogen steder i Europaparlamentet. Men det skal nok blive vedtaget, for der er opbakning til det, og på den måde bliver det Europaparlamentets holdning,« siger hun.

Hun er enig med Jens Rohde i, at udlandstaksterne bør og med stor sandsynlighed også vil blive afskaffet på sigt, men tør ikke som Venstre-politikeren offentligt melde en dato ud for hvornår. Før en afskaffelse skal vedtages, skal der nemlig også indgås en aftale med ministerrådet, og det kan blive en større udfordring end som så. Den indflydelsesrige europæiske teleindustri er nemlig ikke voldsomt begejstrede for udsigten til billigere udlandspriser.

Slut med udlandstakster for mobiltelefoni

Og ifølge teleanalytiker John Strand kan det gå hen og blive rigtig svært for EU at gennemføre ambitionerne. Europa står nemlig med nogle kæmpe udfordringer i forhold til infrastrukturen på tele- og bredbåndsområdet. Udfordringer, som ifølge analytikeren er af meget større betydning for Europa end de dyre udlandstakster, men som hverken EU eller de nationale regeringer har midler til at forbedre.

Og John Strand tror næppe, at teleindustrien vil hjælpe EU med at investere i infrastrukturen, hvis unionen tager indtjeningen fra udlandstaksterne fra dem.

»Hvis man gennemfører de ting, som Jens Rohde siger, at man vil, vil det få yderligere negative konsekvenser for investeringsviljen i Europa,« siger han.

Han kalder Jens Rohdes udmelding for vildledende og er langt fra sikker på, at afskaffelsen af taksterne rent faktisk vil blive en realitet, når først teleindustrien begynder at lægge et pres på magthaverne.

TWITTER-IPO/

Så vidt vil Christel Schaldemose ikke gå, men hun tror også, at teleindustriens lobbyister vil gøre sit for at forhindre udviklingen.

»Når medlemsstaterne skal blive enige om aftalen, ved vi af erfaring, at teleindustriens lobbyister vil gå i gang med at finde nogle regeringer, der vil lytte til dem. Så jeg tror ikke, at det bliver så enkelt at vedtage,« siger hun.

Hun tror dog på, at afskaffelsen af udlandstaksterne i den sidste ende vil blive en realitet. Det er nemlig ikke første gang, at teleindustrien lægger pres på politikerne.

»Der er lidt »ulven kommer« over det. Siden jeg startede i Europaparlamentet i 2006, har de (teleindustrien .red) sagt det samme hver eneste gang, og alligevel er der ikke sket noget. Men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken og sige, at afskaffelsen bliver en realitet fra den 15. december 2015, for når først teleindustriens lobbyvirksomhed kommer op i omdrejninger, er jeg overbevist om, at der nogen, der er lydhøre over for deres problemstillinger,« siger hun og understreger, at hun dog tror, at teleindustrien på sigt vil tjene på en afskaffelse, da europæernes mobilforbrug i udlandet som følgevirkning vil stige.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere