Del : SMS
Berlingske Business

Dyr mobilmast - gratis elbilstander

elbil
Arkiv Foto:

De helt centrale placeringer i landets byer koster nul kroner at sætte elbilstandere op på. Samtidig kæmper teleselskaberne med stigende kommunale lejepriser for mobilmaster.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens mobilselskaberne skal betale i dyre domme for at sætte antenner og master op i kommunerne, giver de samme kommuner gratis plads til elbilstandere på centrale placeringer som en del af infrastrukturen.

De fleste kommuner stiller gratis arealer til ladestandere til rådighed, og i langt de fleste byer i landet kan man parkere gratis med elbilen. Kommunerne lejer desuden større arealer til batteriskiftestationer ud til fordelagtige priser. I bl.a. Københavns, Frederiksberg, Hørsholm og Aarhus og Kolding Kommuner er lejen for ladestanderne 0 kroner. Kolding lejer desuden 1.100 m2 ud til elbilvirksomheden Better Place for 40.000 kroner om året.

»Landets kommuner gør meget for at stimulere brugen af elbiler gennem subsidier i form af gratis eller meget billige arealer til ladning og parkering af elbiler. Oveni stimulerer man så markedet gennem en synlig politik, der sender et signal til de kommercielle aktører på elbilsmarkedet om, at de er meget velkomne i den enkelte kommune,« konstaterer John Strand, teleanalytiker og direktør i Strand Consult, efter at have set på området.

Han stod sidste år bag en rapport om mastepriserne i kommunerne, som afslørede, at mange kommuner har øget priserne væsentligt for at leje kommunale arealer og bygninger ud til mobilmaster og -antenner. Det fik i foråret tidligere erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) til at tvinge kommuner, regioner og telebranchen til at sætte sig sammen for at sikre, at Danmark får de bedst mulige internet- og mobilforbindelser, så grænserne til det såkaldte udkantsdanmark udviskes, og man reelt kan slå sig ned og arbejde hvor som helst i landet.

Kamp gennem landet

Masterapporten viser, at f.eks. København – ud over en aftalepris på 120.000 kr. – tager 19.386-40.000 kr. om året for udlejede områder til mobilmaster og -antenner, Frederiksberg ligger på 34.890-56.275 kr., Aarhus på 20.152-50.647 kr. og Odense på 10.000-74.518 kr.

»Derfor er det svært at forstå, hvorfor der er så megen fokus på bl.a. elbiler og store vindmøller og samtidig så lidt fokus på det mest effektive værktøj, der findes til at reducere CO2-udslippet, nemlig telekommunikation. Når politikerne sælger mobillicenser, siger man til teleselskaberne, at de skal kæmpe sig gennem det danske land og se, hvordan de kan få lov til at skabe den mobile dækning, som borgerne efterlyser. Det gør det hverken nemt eller billigt at skabe god mobildækning. Og telebranchen investerer dog små 20 millioner kroner om dagen i infrastruktur i Danmark, og det er vel at mærke private penge – ikke noget, der er på finansloven. Fornuftige rammevilkår kan gøre meget, men det kræver også, at politikerne har en forståelse for, hvem der finansierer den vitale infrastruktur – og på hvilke vilkår,« siger John Strand.

Han mener, at det principielt bør være gratis at sætte betalt, samfundsmæssig infrastruktur op på offentlige arealer, og frygter, at elbilindustrien »inden for en årrække« vil opleve samme problemer med lejepriser, som mobilbranchen oplever nu.

Høje-Taastrup Kommune midtvejs mellem Roskilde og København er blandt de aktive »elbilkommuner« med ladestandere fire steder og har samtidig ikke været i vælten med mastepriser. Borgmester Michael Ziegler (K) kan godt se dilemmaet.

»Men forskellen i mine øjne er, at mobilmaster og mobiltelefoni er et rent kommercielt foretagende. Det er der intet galt i. Men når rent kommercielle foretagender får adgang til master og kommunal ejendom, er vi anstændigvis nødt til at opkræve noget. Som kommune kan vi ikke forære tingene væk. Better Place er godt nok et aktieselskab, men det er for en stor del ejet af DONG, som for en stor dels vedkommende er statsejet. Og elbiler tjener et formål, som kommunerne meget gerne støtter, fordi det passer ind i klimabestræbelserne,« siger Michael Ziegler.

Bedre vilkår hos private

Han understreger, at Høje-Taastrup som klimakommune ikke blot er forpligtet til at nedbringe sit eget CO2-udslip men også det, der er i kommunen som geografisk område.

»Det skal jo ikke bare være en skåltale. Når elbilsmarkedet stadig er i sin vorden og har brug for lidt fødselshjælp, og det offentlige yder fødselshjælp ved afgiftsfritagelse, giver det mening,« siger Michael Ziegler.

Man argumenterer med, at mobiltelefoni er infrastruktur, som sikrer, at folk kan blive og arbejde hjemme og dermed spare endnu mere CO2?

»Det er nok lidt teoretisk. Men principielt er jeg enig i, at kommunerne også har interesse i at have infrastruktur til mobiltelefoni og bredbånd, og som kommune skal man være proaktiv og gøre det muligt at opstille mobilmaster, så vi får ordentlig dækning,« siger borgmesteren.

Elbiloperatøren Clever har nu 20 hurtigladestationer og op mod 80 ladestationer i hele Danmark.

»Vi går primært efter parkeringshuse og butikscentre, som er privatejede, selv om de bedste placeringer – både i byer og langs motorvejene – er de offentlige. Men jeg er ret sikker på, at vilkårene vil blive ændret markant, så snart der kommer indtægter. Vi kan max. få en firårig aftale med kommunerne og skal helst op på 20 år, hvis vi skal afholde hele investeringen. Ladestanderen alene koster 50.000-60.000 kroner, dertil kommer installation og tilslutning. Så det vil være rigtigt fint, hvis man vil kikke på aftalevilkårene for offentlige placeringer,« siger direktør for forretningsudvikling hos Clever, Lasse Barsholm.

Erhvervsstyrelsen arbejder nu på en større analyse af problemstillingerne på hele mobilmarkedet.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere