Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Dyne-Larsen er i fuld gang med e-learning

Tusindvis af ansatte i Dyne-Larsens sengetøjskoncern skal lære at betjene nye it-systemer i butikkerne via e-learning.


-

E-learning skal være et supplement til centrale kurser, som der bliver færre af i fremtiden, siger butikscontroller i

Jysk Nordic, Niels Veien.


Sammen med to kollegaer er han ved at indføre e-learning i Jysk Nordic, der omfatter knap 300

butikker og cirka 2.000 medarbejdere i Skandinavien.



Første erfaringer

De første erfaringer med e-learning

er gjort, idet butikschefer og souschefer i de danske butikker har lært at anvende et timeplanlægningssystem via Jysks

intranet. Ifølge Niels Veien har de første tilbagemeldinger været gode.


- Vi har ikke iværksat e-learning

i fuldt omfang. Det vil ske gradvist, da vi ønsker at udbygge det med test og målinger, så vi er sikre på,

at de ansatte i butikkerne forstår at bruge it-systemerne, inden de indføres, siger Niels Veien.


- Vi investerer

voldsomt i it i butikkerne i alle lande. Det er bl.a. i nye systemer til kasserne og i nye backoffice-systemer i forbindelse med f.eks.

varebestilling, varemodtagelse og administration. Butikkerne får desuden adgang til elektronisk information fra Jysk via intranet

og officepakken, siger han.


Niels Veien forudser, at e-learning på længere sigt kan bruges til salgstræning

og produktkendskab.


- Det er planen, at vi vil anvende det som en aktiv del af elev- og aspirantuddannelsen i Jysk, siger han.


E-learning

byder på en række fordele for sengetøjskoncernen, hvor der eksempelvis i Norge og Sverige er langt mellem butikkerne

og langt til centrale kursussteder. Når de ansatte deltager i centrale kurser, er det i mange tilfælde forbundet med flyrejser

og hotelophold. Samtidig er de væk fra butikken. E-learning er således også forbundet med besparelsesmuligheder.



Intranet

Jysk

Nordic har selv udviklet e-learningsmodulerne i standardværktøjer og valgt en platform, hvor e-learning kan praktiseres

via intranet og en internetbrowser.


Modulerne skal oversættes til svensk, norsk, finsk og polsk, da de polske butikker

også hører under Jysk Nordic.


- Vi kan i arbejdstiden træne de ansatte på stedet ud fra deres uddannelsesniveau.

Nogle af dem er erfarne brugere af vort it-system, andre er inde som vikarer i f.eks. julemåneden. Derfor tager kurserne udgangspunkt

i den enkeltes behov. Vi udnytter den eksisterende hardware i butikkerne, hvor træningen foregår på pc''er og på

nye kasseterminaler, der er pc-baseret, fortæller Niels Veien.


- Når man har 300 butikker, er det oplagt at arbejde

med at optimere it-systemer og skabe den bedst mulige forretningsmæssige forståelse for at øge kundeservice og

indtjening. Der er ganske enkelt brug for fælles dokumentation og træning af medarbejdere for at optimere it-systemer, tilføjer

han.


Niels Veien og projektleder Steen Bjerno har været hovedkræfterne bag e-learningsprojektet. Pernille Skou er

nyansat som e-learningskonsulent. Hun skal udvikle e-learningssystemer i samarbejde med koncernens specialister, superbrugere og butiksansatte.


Jysk

arbejder med planer om at åbne butikker i Tjekkiet næste år.


- Vi skal være klar med uddannelseskonceptet,

når vi går ind i nye land, fastslår Niels Veien.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen