Berlingske Business

Dropbox nærmer sig børsen

pix-dropbox
Drew Houston, topchef for Dropbox. Foto:

Med over 100 millioner brugere er Dropbox ved at gør sig klar til en børsnotering, trods usikkerhed om bundlinje.

Filtjenesten Dropbox er den seneste IT-kandidat, som rygtes på vej til Nasdaq. Ifølge erhvervsssitet Quartz har firmaet haft møder med en række investeringsbanker for at diskutere en børsnotering i anden halvdel af 2013.

Dropbox har over 100 millioner brugere, der bruger tjenesten til at lagre filer, som synkroniseres på tværs af platforme, det vil sige forskellige computere, tablets og smartphones. Tjenesten betragtes, sammen med hovedkonkurrenten Box, som et paradeeksempel på cloud computing, hvor alt lagres på nettet, i skyen, og kan tilgås fra hvor som helst.

Forretningsmodellen hedder Freemium, hvor brugerne får den basale ydelse gratis, men skal betale for opgraderinger, for eksempel i form af mere lagerplads. Det gav Dropbox en omsætning på 240 millioner dollar i 2011, hvorimod der ikke foreligger nogen oplysninger om bundlinjen.

Selv om Dropbox er en populær tjeneste, er det også en forretning med betragtelige omkostninger, fordi der skal betales for den enorme lagerplads, der kræves for at holde styr på brugernes mange filer.

Netop kravene til lagerplads samt båndbredde har været en af de drænende faktorer hos YouTube, som Google købte i 2006, og som stadig langt fra er nogen pengemaskine, til trods for den store popularitet. Der uploades 72 timers video til YouTube hvert minut, og det kræver sin infrastruktur.

Dropbox er i øjeblikket vurderet til en markedsværdi i omegnen af fire milliarder dollar.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen