Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Dot-com virksomhed bliver teknologi leverandør

Indtil for cirka et år siden havde Hørsholm-virksomheden Kapow Technologies ambitioner om at blive størst i Danmark

og Europa på markedspladser for biler, både og boliger.


På højden havde selskabet 50 ansatte, men præsterede

store underskud. I dag er strategien lagt om og antallet af medarbejdere halveret - til gengæld er regnskabet tæt på

at balancere.


- Vi ville lave Europas største markedspladser på internet og viste ikke vores teknologi frem. I dag

er det lige omvendt. Vi har lukket en del af vores markedspladser og vil nu sælge teknologi til andre selskaber, der kan finde

anvendelse for den, siger Stefan Andreasen, teknisk direktør og medstifter af Kapow Technologies.


Han startede Kapow i

1997 med Ebbe Groes. I dag hedder selskabet Kapow Technologies og ejerkredsen tæller selskaber som danske Internet Ventures Scandinavia

(IVS), japanske Impress Group og den private investor Søren Anker-Ladefoged.


Ifølge den tekniske direktør,

er selskabet tæt på et salg af de resterende aktiviteter inden for markedspladser.


Kapows teknologi kan bruges til

at integrere forskellige hjemmesider med andre. Eksempelvis har selskabet leveret teknologi til TDC''''s Opasia, som har integreret en

hjemmeside for TV-serien Big Brother på www.opasia.dk. Derudover har eksempelvis Statens Informationstjeneste (SI) brugt teknologien

til at samle pressemeddelelser fra 100 styrelser og institutioner på SI''''s hjemmesider.


En af Kapows største kunder

er online spilfirmaet Betbrain, som er et spin off af Kapow. I Danmark er det kun i begrænset omfang tilladt for eksempelvis

Dansk Tipstjeneste at udbyde spil, derfor er Betbrain flyttet til London. Betbrain bruger Kapows teknologi til at indsamle odds hos forskellige

bookmakere, så spillerne kan finde frem til, hvor de får de bedste odds. Denne tjeneste bliver snart udvidet, idet Kapow

har udviklet en teknologi til Betbrain, som gør det muligt for onlinespillerne, at spille hos de forskellige bookmakere direkte

fra Betbrains hjemmeside.


- Spillerne behøver aldrig at forlade Betbrains hjemmeside. Vores teknologi gør det muligt

at integrere bookmakernes web applikationer. Denne tjeneste er en fordel for dem som spiller med hjernen frem for hjertet. Der er

nemlig store forskelle på, hvilke odds forskellige bookmakere tilbyder, siger Stefan Andreasen.


Kapow har endnu ikke præsteret

sorte tal, siden selskabet blev oprettet. Alligevel er selskabet ikke ved at løbe tør for penge. Det skyldes, at Kapow

fik tilført 3 mio. dollars i kapital umiddelbart inden internetboblen brast for cirka halvandet år siden.


Den danske

teknologi producent deltager i år på Cebit. Selskabet er med på IT-branchens fællesstand, hvor selskabet vil

søge at få kontakt med nye partnere, forhandlere og direkte købere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen