Del : SMS
Berlingske Business

Dit internet vil komme fra kloakken

kabelnet
ARKIVFOTO. Foto:

Tusindvis af kilometer kloakrør vil nu blive brugt til internetkabler, så gaderne i København ikke skal graves op. Samtidig kan buslæskure og lygtepæle tages i brug til f.eks. trådløse net i et nyt samarbejde mellem Københavns Kommune og tele- og internetudbyderne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ordet »kloaknettet« får fremover en helt ny betydning. Hundredtusindvis af københavnere og virksomheder i København vil nemlig fremover få deres lynhurtige internetforbindelse gennem et grønt plastikrør, som trækkes gennem kloakken.

Københavns Kommune og de danske tele- og internetudbydere vil med et banebrydende samarbejde skaffe hurtigt og billigt internet til flest muligt, samtidig med at færrest muligt generes af at få gravet veje og fortove op.

Kommunen stiller gennem sit ejerskab af HOFOR (Hovedstadsområdets Forsyningsselskab) mange tusinde kilometer kloaknet til rådighed, som når ud til samtlige husstande i hovedstaden. Samtidig vil 620 buslæskærme og alle lygtepæle kunne bruges til intelligente trafiksystemer, trådløse net eller andre smarte byløsninger. Endelig vil Københavns Kommune bistå med at gøre det lettere og billigere at stille mobilmaster og -antenner op, så også mobildækningen bliver bedre i hovedstaden.

»HOFOR skulle alligevel lægge fiber ud for at kunne overvåge kloakkerne. Så lad os da lave den motorvej, som alle fiberselskaberne kan benytte til at etablere den infrastruktur, som så mange vil bruge: Virksomhederne ønsker adgang til højhastighedsforbindelser, masser af borgere vil streame film og TV. Vi betaler for den grønne ledning, som lægges ned, og så lejer vi pladsen ud til fiberselskaber. Det vil intet koste kommunen,« fastslår Mikkel Hemmingsen, administrerende direktør for Københavns Kommune, over for Berlingske.

Tiltagene vil også hjælpe kommunen selv og de mange turister i byen. Og torsdag mødes kommunen og brancheorganisationen Teleindustrien for at få den formelle aftale på plads. I dag er TDC den næststørste graver i København, men kommunen håber med sit initiativ at få også de mindre fibervirksomheder med, så konkurrencen på bredbåndsmarkedet gavnes.

20BUSkabler-bred-161805.jpg

»Vi skal bare i gang – både Borgerrepræsentationen og HOFOR har vedtaget det. Hver gang vi slipper for at tage en fortovsflise op, sparer vi måske 500 kroner. Hvis det er et brostensområde, koster det over 1.000 kroner, så det er rigtigt store beløb. På denne måde når vi ud til alle og kan rulle fibernet ud, uden at én eneste skal hænge længere i morgentrafikken i København, fordi hele byen skal graves op,« siger Mikkel Hemmingsen.

Testet ved Vesterport

Det seneste års tid har det skullet afklares, om kablerne kunne holde til det hårde miljø i kloakkerne. Derefter har man testet det i kloakkerne omkring Vesterport Station.

Kommunen ser også videre perspektiver i at være i front.

»Hvert år ryger Danmark ned ad den rangliste, som World Economic Forum laver over de mest IT-parate samfund. Engang var vi nummer 1, nu er vi nede omkring 16.-17.-pladsen. Det, der vil afgøre, hvor rige vi alle sammen bliver, er blandt andet digitalisering. Derfor skal København højere op og blive et sted, hvor virksomheder, der arbejder i den digitale verden, har lyst til at bosætte sig, ligesom vi selv har fastlagt ambitionen om at blive en smart by. Det kræver tilgængelig infrastruktur, og det får vi her,« siger Mikkel Hemmingsen og tilføjer:

»Med garanti er der nogle ting, som vi ikke har tænkt på, men vi er næsten forpligtet til at undersøge mulighederne og komme i gang. Derfor denne partnerskabsaftale, hvor alle får noget ud af det,«

SPAIN-TECHNOLOGY-INTERNET-FAIR
LÆS MERE : The Internet of Shit

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere