Del : SMS
Berlingske Business

Dit hjem er Googles nye forretning

NEST
Overskrift
Google har netop købt termostat-virksomheden Nest, som er stiftet af to tidligere Apple ansatte. Her udstiller Nest sine produkter ved en stor boligmesse i Californien. Foto:
NEST-FOR-3.2-BILLION
Overskrift
Her er termostaten, som er udviklet af Nest, og som Google nu har fået fingrene i.  Foto:

Søgegiganten Google har købt en termostat-producent for 17,5 mia. kr. Opkøbet markerer Googles indtog i hjemmet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er ikke en hvilken som helst producent af termostater, Google mandag købte ind i folden.

Nest, som selskabet hedder, har udviklet en termostat med trådløst internet, som med tiden lærer, hvor varmt dens ejer gerne vil have det.

Købet bliver set som stort for Google, både på grund af det pebrede prisskilt på 17,5 mia. kr., men også fordi søgegiganten længe har haft et ønske om at komme et skridt længere ind i brugernes hjem.

Smarte og opkoblede hjem forventes at blive et kæmpemæssigt forretningsområde de kommende år, og med opkøbet er Google foran sine konkurrenter på området.

pix-Patent

I en pressemeddelelse udtrykker Googles adm. direktør, Larry Page, begejstring over opkøbet.

»Nests stiftere, Tony Fadell og Matt Rogers, har bygget et fantastisk team op, som vi er glade for at kunne byde velkomne i Google-familien. De leverer allerede gode produkter, der kan købes nu. Termostater, der sparer energi og røgalarmer, der holder familien sikker. Vi glæder os til at bringe store oplevelser til flere hjem i flere lande,« siger han.

Som forventet er der allerede blevet udtrykt bekymring for, hvad den nye teknologi vil betyde i hænderne på Google. Wifi-termostaterne samler nemlig betydelige mængder af informationer om brugernes vaner.

Nest sælger allerede oplysninger om brugernes varmevaner til energiselskaberne, som kan spare betydelige summer på at kunne forudsige energiforbruget i hjemmene.

pix-google

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere