Del : SMS
Berlingske Business

Dislike-knap skal skabe et mere ærligt Facebook

FACEBOOK-RESULTS/
Foto:

Facebook får snart en dislike-knap, meldte stifter Mark Zuckerberg tirsdag. Sådan en mulighed vil gøre mega-mediet til en mere virkelig version af virkeligheden, mener ekspert i sociale medier.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den blå, opadvendte tommelfinger får snart konkurrence.

»Ikke alle øjeblikke er gode øjeblikke,« sagde Mark Zuckerberg tirsdag ifølge Business Insider. Og det har verdens største sociale medie nu tænkt sig at tilpasse tjenesten.

pix-Omvendt

En dislike-knap vil snart blive afprøvet og senere udbredt, hvilket ifølge Zuckerberg har været stærkt efterspurgt. Men at brugerne får en nedadvendt tommelfinger er der ikke umiddelbart lagt op til, selv om Facebook-stifteren kaldte det en »dislike-button« til spørgetimen tirsdag.

Han fortalte, at knappen skal bruges til at vise empati, og forsker i sociale medier ved Roskilde Universitet Mads Kæmsgaard Eberholst tror ikke, at tommel-ned-tegnet bliver en mulighed.

»Jeg tvivler på, at tegnet bliver så ikonisk og negativt. Jeg tror, man vil finde noget, der ikke umiddelbart giver så negative konnotationer,« siger han.

pix-Facebook

Digital trendanalytiker hos Elektronista Media Christiane Vejlø gætter på, at Facebook måske lancerer et hjerte-tegn eller en vifte af forskellige følelser, man kan hæfte til sin status. Uanset den fysiske fremtoning vil knappen ændre på, hvordan vi reagerer på vennernes opdateringer. Men også på, hvad vi selv lægger ud på det store, vide web.

Alt, hvad der bliver lagt op på de sociale medier, er overvejende positivt, forklarer Mads Kæmsgaard Eberholst. Vi skræddersyr opdateringer til at høste »likes« i så høj en grad, at »at like« næsten er blevet et udsagnsord.

»Men det er jo ikke virkeligheden. Vi har en tendens til at skabe et rosenrødt billede af vores liv på de sociale medier, og det har like-knappen været med til at udbrede. Det, kan man sige, er kontraproduktivt i forhold til at skabe et socialt medie, der giver et retvisende billede af virkeligheden,« siger Mads Kæmsgaard Eberholst.

03BUSzenbu-inde.jpg

Den nye knap går behovet for at sige »det er noget lort« i møde. Har en Facebook-ven brækket et ben, mistet en bedstemor eller fået en fyreseddel kan et »like« ofte være malplaceret.

»Jeg tror helt sikkert, at sådan en knap kan skabe et andet, mere nuanceret indhold på Facebook. Og det kan give et mere ærligt billede af virkeligheden på de sociale medier,« siger han.

Christiane Vejlø mener, at den nye knap er endnu et skridt på vejen mod at gøre vores digitale følelsesliv mere nuanceret. Den kommer i slipstrømmen på et væld af nye smileys, »emojies« og andre tegn, der skal gøre vores digitale jeg mere personligt.

FACEBOOK-INDIA/ADS

»Det digitale univers kommer tættere og tættere på den måde, vi relaterer til hinanden i vores offline-univers. Skriftsproget i sig selv er egentlig ret tørt og nemt at misforstå, så vi leder hele tiden efter måder at udtrykke vores følelser fra det virkelige liv, uden at bruge de redskaber, vi normalt har til rådighed: Ansigtsmimik, kropssprog og så videre,« siger Christiane Vejlø.

Facebook har indtil nu været bange for at give et modspil til den blå like-tommel. Mediet har været nervøs for at blive en platform for mobning og har med like-knappen gået efter en opbyggelig stemning.

»Nu prøver de så at ramme en balance med en slags empati-knap,« siger Christiane Vejlø.

BOSNIA/

Zuckerberg sagde selv tirsdag, at »det folk virkelig vil have, er muligheden for at udtrykke empati«. Hvornår millioner af brugere får mulighed for at øse ud af empatien, har han endnu ikke løftet sløret for. På tirsdagens møde var meldingen »snart«.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Afkastene i Sampensions markedsrenteprodukt 3 i 1 Livspension har været ganske pæne og landede i 2016 på 8,4 % for en 45-årig kunde med moderat risiko. Dermed placerer Sampension sig foran mange konkurrenter på årets afkast.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen