Del : SMS
Berlingske Business

Dimsemesse i høj opløsning

dimsemesse
Elektronikmesse i Las Vegas Foto:

2013 bliver kæmpemobilernes, superfjernsynenens og de trykfølsomme ?ultrabooks år – men 3D var der ikke meget af, da elektronikkens største ?virksomheder gik catwalk på Consumer Electronics Show i Las Vegas i denne uge.

Artiklen fortsætter under annoncen

KØBENHAVN/LAS VEGAS: Der er grøde i elek-?tronikbranchen. Efter flere år med et hæsblæsende tempo, en konstant strøm af små revolutioner og helt nye forretningsområder, ser branchen nu ud til at tage en puster, hvor man i stedet koncentrerer sig om at forbedre og optimere eksisterende produkter – og ikke mindst, at få dem til at spille bedre sammen.

Sådan lyder en af de tanker, man står tilbage med efter årets Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas, Nevada, der hvert år i januar markerer starten på en ny cyklus af torden og lynild i den digitale verden. Mens IFA i Berlin er den europæiske pendant, har CES særligt fokus på produkter, der lander på det store nordamerikanske marked – og derfor er det også her, mange supersællerter er blevet lanceret gennem tiderne.

Anderledes i år

Men i år blev det lidt anderledes. De senere år har der været et heftigt tempo i den teknologiske udvikling, og producenter af både Smart TV-apparater, smartphones, tavlecomputere og alskens andet udstyr har fokuseret på at få produkter på markedet for at vinde terræn i den hastige udvikling. Nu tyder meget på, at producenterne er begyndt at fokusere mere på at få de mange elektroniske dimser til at spille bedre sammen – og til at virke bedre.

Kæmpemobiler

En af de mest markante tendenser på messen var, at mobiltelefonerne tilsyneladende ikke har nogen øvre grænse for, hvor store de kan vokse sig.

Mobiltelefonerne er støt og roligt vokset sig større som årene er gået – og da Samsung sidste år sendte sin storsælgende Galaxy SIII på gaden med en skærm på 4,8 tommer, var mange enige om, at nu måtte grænsen være nået.

Et hak mere

Det var den ikke. På dette års CES-messe fik mobilerne lige et hak mere, og mange modeller er nu landet på svimlende fem tommer – et areal, der svarer til halvanden velvoksne skiver rugbrød. Både ZTE, Huawei og Sony lancerede mobiler i denne størrelse på CES – men selv de velvoksne femtommers mobiler blegner i sammenligning med den gigantiske Huawei Ascend Mate, der kan mønstre en skærm på hele 6,1 tommer.

Mange grinte af Samsung, da selskabet på elektronikmessen IFA i Berlin i 2011 lancerede den dengang helt afsindigt store Galaxy Note, der havde en skærm på 5,3 tommer.Siden er grinene blevet lidt mindre smørrede, for kæmpetelefonen viste sig faktisk at sælge flot, og Galaxy Note har sågar fået sin eget produktkategori, kaldet »phablets« – en sammentrækning af »phone« og »tablet«. Det nye kuld af kæmpemobiler, herunder også Sonys nye topmodel, Xperia Z, hører til i denne kategori.

3D banker i brændingen

En anden tendens var fraværet af 3D-produkter, der ellers i årevis har været pustet op til at være den næste store bølge inden for TV-sening i hjemmet. Men boomet udeblev, og allerede på sensommerens IFA-messe i Berlin stod det klart, at 3D er trådt væsentligt i baggrunden hos de fleste producenter. I stedet er der sat turbo på udviklingen af Smart TV-apparater, hvor alle de store mærker ofrer mange udviklingsressourcer på at få relevante produkter på markedet. Smart TV er basalt set fladskærme med egenskaber, der er hentet fra smartphones, og som kan suge indhold fra nettet, f.eks. streame video direkte fra Netflix uden yderligere udstyr. Også på CES var 3D en kategori i standby, mens de smarte fjernsyn buldrede derudad. Desværre for forbrugerne, er TV-producenterne aldrig blevet enige på tværs om en fælles standard for »smarte« fjernsyn, og alle de store selskaber arbejder videre med deres universer, hvoraf flere annoncerede ansigtsløftninger på CES. Det betyder, at producentens udvalgte apps og elektroniske TV-guider m.m. præsenteres i nyt layout, samtidig med at hjemmets egne digitale film, fotos og musiknumre bliver lettere at finde og vise/høre – måske endda ved at tale til fjernbetjeningen.

Billigere, men stadig dyre

Fladskærme har de seneste år været en af branchens store salgshit, og de fylder derfor også pænt godt op på messer som CES. I år er der to stor nyheder inden for genren: Dels er OLED-teknologien ved at arbejde sig godt ind i de store fjernsyn, og dels koster de mindre og mindre, men dog stadig ret meget.

OLED-teknologien gør det muligt at lave tyndere, mere energibesparende apparater med bedre billeder, men hidtil har teknologien været hundedyr. Nutidens LCD-skærme er baggrundsbelyste, men med OLED lyser dioderne selv, hvilket sparer en del plads i dybden i skærmene.

4K bliver til Ultra-HD

Det store nye dyr i åbenbaringen er dog Ultra HD-fjernsyn, også kaldet 4K-fjernsyn. De er kendetegnet ved en ekstremt høj opløsning, fire gange højere end full HD kan mønstre i dag. Apparaterne lider stadig under høje priser og mangel på film og andet videoindhold i den høje opløsning – men blandt andre Netflix kunne demonstrere streaming i 4K på CES. Her var der dog tale om en tidlig prototype – streaming i så høj opløsning stiller ret heftige krav til netforbindelsen.

Sony har lovet, at der »snart« kommer ultra-HD-fotografiapparater til forbrugerne, ligesom de professionelle TV- og filmfotografer nu har haft dem i en tid. Og det er netop den japanske elektronikgigant, som skal være trækhest for ultra-HD/4K.Sony sidder på store dele af rettighederne til verdens film og musik – og er udmærket klar over sin position. Den første ultra-HD-filmtjeneste vil – med et stærkt begrænset sortiment – blive lanceret til sommer i USA.

Danskerne får lidt færre flade

På en pressekonference i Las Vegas kunne den danske brancheforeningen for forbrugerelektronik, BFE, i øvrigt afsløre, at danskernes køb af nye fjernsyn er i fald. Danskerne har ellers storshoppet fjernsyn i årevis, og sidste år blev der solgt 600.000 af slagsen i Danmark. Det var dog et fald på 80.000 i forhold til året før. Hele 79 procent af de solgte fjernsyn er nu Smart TV, men det er meget usikkert, hvor mange danskere, der faktisk benytter sig af de smarte funktioner. Erfaringer fra USA viser, at mindre end halvdelen af køberne slutter deres nye Smart TV til internettet .

Trådløse lækkerier

Selv om de store virksomheder som regel får meget opmærksomhed på CES, er der et lag af mindre producenter, der ofte tegner sig for en stor del af innovationen på CES. I år ?tyder meget på, at teknologien NFC er ved at fange an. Teknologien kan dels bruges til mobilbetalinger, så man kan betale via sin mobiltelefon, blot ved at berøre kasse-apparatet i supermarkedet. NFC bruges dog også til at parre enheder ved en let berøring – eksempelvis en højttaler og en mobiltelefon, eller to mobiler, der skal udveksle billeder. Her var et af de mere innovative indslag fra Sony, der demonstrerede en løsning, hvor man kan parre sin (Sony)-mobil med fjernbetjeningen til ens (Sony-) Smart TV og derefter se ?billeder fra mobilen på fjernsynet. Flere af de andre producenter demonstrerede noget tilsvarende.

Det samlede deltagerantal for årets CES lå ikke klar ved redaktionens slutning, men sidste år deltog 153.000 mennesker.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere